Monday, August 19, 2013

Pengalaman Karthik Menyambut Raya


Minggu lepas, hari Isnin. Tatkala orang ramai masih beraya sakan di kampung dengan tat-tat dan biskut Mazola, gua dah terpaksa masuk ke-ofis pada raya ke-5 atas sebab Nautilus punya event yang tak dapat dielakkan. Tapi, at least gua tak berkesaorangan, memandangkan Karthik juga tak cuti panjang. Dia juga ada di ofis, masuk kerja seperti gua. Hendak dipikirkan balik, apa hal pulak Karthik nak cuti raya panjang? Dia kan Indian?

Ahh...so, nak dijadikan cerita, setelah sebulan gua tak lepak minum dengan mamat tu di kedai mamak, hari itu kami berkesempatan untuk minum dan melepak. Waktu lunch-time masa tu. Port biasa di RR Bistro, mamak yang paling unggul di Megan Avenue. Service tip top! Tandas pun dah 'wangi'.

"Dude, you know....I was sick during the 2nd day of hari raya." Karthik memulakan sesi menyembang.

"Err...sick? Why? What happenend?" gua balas sambil buat muka berkerut. True punya berkerut sambil meniup teh tarik yang Subhanallah punya panas.

"I don't know lah. During 2nd day of Hari Raya, I got invited by my Muslim friend for an open house. I ate something like sambal. Which similar like sambal kerang, but it was made from the slices of sea cucumber......." balas Karthik, betul-betul menceritakan pengalaman kesakitan yang dialaminya.

Sambungnya lagi...

"I went to clinic for further checkup. They wanted to be warded for further checkup, since the pain were not only just diarrhea, but jaundice also..."

Jaundice? Wow...yang gua tau, jaundice ni demam kuning, yang biasa kena pada budak-budak yang baru lahir. Tak pernah pulak gua dengar bapak budak yang nak dekat umur 40 kena demam kuning.

"So, how are you feelin' now? Your stomach still Okay?"

"Yeah...so, so. That's the worst hari raya meals ever. I won't touch it as long as I live." kali ni Karthik punya nada sedikit semangat. Patriotism punya level semangat. Nampak sangat dia dah serik nak makan benda tu lagi. Tak apalah. Perut dia, lantak dia lah.


***
 

So, lepas lepak. Gua straight naik ke opis. Duduk dan on laptop dua.


Gua taip 'Sea Cucumber'......tekan 'Enter'

Sebab sebenarnya gua sendiri tak tau menatang apa tu. Kang kalau gua search depan Karthik, nampak sangat gua tak Malaysian, sampai makanan sendiri pun tak tahu. 'Sorok bodoh' orang kata.


(30 saat selepas itu.......)




Gulp!

Sea Cucumber = Gamat? Masak sambal?

What the fuck?







Picture taken from : Dreamstime

2 comments:

Unknown said...

As Salam tuan tanah kedaun. Bkn gamat kot.....


Unknown said...

Update la...dh nk masuk raya aji dh ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...