Wednesday, May 21, 2014

Mengikut Arahan



Orang kita ni, serba serbi lengkap kalau nak diikutkan. Perwatakan, tip top. Culture kita cantik dan diiktiraf dalam hal-hal pembelajaran sahsiah dan sosial. Makanan kita sedap. Ruling goverment kita orait (disclaimer: gua atas pagar. Belah sini pun bukan, belah sana pun bukan), keadaan ekonomi kita berada dalam proses untuk 'berubah', demi nak mencapai wawasan 2020.

What I'm trying to say, kita dan apa yang kita ada ni..sebenarnya kalau lu orang sedar atau tak, adalah partial-partial untuk menuju ke status negara maju.



Tapi, dalam tip-top kita pun sebenarnya, ada benda yang sepatutnya kita sangat titik beratkan, (especially kalau kita beranggapan bahawa evolusi sosial kita adalah bersifat monolithic, dan kita bangga dengan norm-norm yg kita hadapi tiap-tiap hari), dan benda tu memanjang fail. Apa benda tu?

Menepati masa? Errr...Yeah, *cough* could be *cough* but that's not what I'm trying to highlight dalam post ni.

Respecting others, especially on the issues on racial based sentiment? Nahh...too common. Benda-benda macam ni, gua rasa gua tak perlu highlight, sebab hari-hari lu orang boleh baca kat twitter.

Following Order.

Yes! Mengikut arahan.

Orang kita ni, especially kaum yang sekulit dengan aku, memang payah untuk nak follow rule ni. With the growth of social media, communication medium and technologies, orang ramai tend to be outspoken in some case, showing their true color without thinking less about what are the implications that might occurs based on the write/speak or interact with. Peh, jarang betul aku taip dalam english ni, sebenarnya. Tapi kalau keadaan dah memerlukan, there's nothing for me to hold back.

So, following orders, benda paling simple, ringkas and yet carries lots of meaning in it. Yes, kita semua tahu maksud dia, dan kita expect kita adalah carbon-based life form yang boleh mengikut arahan. But, hakikatnya tak. Bagilah arahan sesimple mana pun, takkan ada komuniti yang boleh follow accordingly. Baik dalam soal karier, soal education, soal legal act as well as soal social culture. Akan ada yang akan slack-off, and kalau dalam military punya rules, one slack-off means punishment to everybody in the unit.

Itu hal untuk rules yang simple. Complicated rules? Don't make me start on this one. Komfem kong punya.

Komfem kong!

Bila diberi arahan, benda pertama yang sepatutnya tick kat kepala kita adalah: giving the full understanding of the instruction. Tu sebab, bila orang bagitau: 'Kalau ada apa-apa yang tak faham, boleh tanya, OK?' Kenapa? Sebabnya, the instructor tak mahu participants or anyone yang menerima orders faham betul-betul tentang what it is all about. Lu ingat diorang saja-saja nak bazir air liur ker nak justify dan begging somebody to raise their hands and asking for more information to elaborate the instruction? (Cheewah)

So, technically, bila kita dah faham arahan, then we start to plan what need to be done, tally to what the needed output of the instruction. Pendek kata, paham dulu arahan betul-betul, then 'bertindak mengikut arahan'.

See? Saiful Apek dah lama tekankan benda-benda ni dalam movie-movie yang berlakon. Jutawan Fakir, remember? (Fakir....bukan faking) Ceh, lu orang ni tengok saja movie. Tengok orang gelak, lu gelak sekali. Keluar panggung, sambung berkepit+mengongkek. Message dari movie, satu apa pun lu orang tak dapat nak pikir.

Aku tak nafikan, ada movie yang sangat realistic dengan norm semasa kita, bertindak sebagai medium untuk menyampai mesej-mesej tertentu. Tapi, aku admit banyak juga movie yang hampeh langsung tak ada benda yang nak ditonjolkan. Balik-balik budaya rempit, kongsi gelap, kahwin tanpa rela hati, bla..bla..bla .

Ahh, fark! Gua dah melalut.

Tapi, lu orang perasan tak. Sebenarnya, kegagalan kita ni untuk mengikut arahan ni adalah 'lubuk emas' bagi orang lain. Jarum dalam tepung, gunting dalam lipatan dan vigorous snake punya partial in human being life-forms ni sebenarnya mengambil kesempatan untuk membolot something, especially atas kesalahan orang lain. Senang cerita, lagi banyak error-prone mistake yang occurs, lagi tinggi entiti-entiti macam ni mengaut keuntungan. Basically, kalau entiti tu sejenis profit-based organization, gua define term relate dengan keuntungan. Kalau entiti tu individual-based, gua kaitkan dengan rewards dan reciprocal obligations lah.



Cuba lu orang perhatikan gambar kat bawah ni betul-betul:




Common contest form, kan? But, this time, zoom in a little bit deeper:


In less than fuckin' 15 words

And.....lastly take a look and participating comments kat sebelah contest advert tu.

Yes....

Nampak? Tally kan dengan apa yang gua cuba sampaikan kat atas tu? 


Kahkahkah! Ciao...



Nota:
In some online contests, the most common failures, are applications yang fails to comply with the ground rule. Dah contest tu requires you guys to explain less than 15 words, ikut sudah la. What's the point of being a smart-ass or Mr-Know-It-All and shit, kalau rule paling simple macam tu pun dah tak boleh ikut, ye dop? 

Then what's in it for me? 

Gua ni bila bab-bab kontes, lagi banyak answer yang tak comply dengan rules, lagi gua suka.

Menangguk di air keroh, orang kata? Ahh....apa-apa aje lah.

Smart-ass? Pfftt....kalah la kau orang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...