Friday, May 23, 2014

Posting a video on Youtube (First Attempt)



Seumur hidup aku yang dah masuk 3-series ni, tak pernah lagi aku buat hal bukan-bukan seperti selfie dan menyimpan misai seperti Mister Potato. Apatah lagi memuatnaik video di Laman YouTube untuk tontonan segenap lapisan masyarakat. Memang aku tak pernah buat. Pendek kata, Youtubers yang betul-betul boleh hidup dengan hanya makan adsense dan elaun dari traffic ni jarang-jarang berlaku. Cuma mereka-mereka yang 'terpilih' dan takde komitmen kereta dan housing loan saja yang mampu buat benda-benda macam ni.

Aku?

Aku x hensem bhaii. Nak upload muka sendiri dekat Instagram pun aku x berapa berkenan. Apatah lagi nak buat video-video kelakar macam Mat Luthfi, Ryan Higa, Smosh, Tree Potatoes (Foxy the sexeh!) dan ramai lagi. Sungguhpun begitu, sedikit sebanyak aku terpendam jugak niat nak buat channel sendiri di Tube tersebut. Cuma, bukan video-video yang memaparkan jerawat-jerawat dan kesan jeragat di muka aku ni yang akan dipertontonkan. Aku punya dream (cheewah....dream tu!) sebenarnya nak buat channel walkthrough aku sendiri di Youtube. Ya, walkthrough game.



Sebagai seorang brader yang hari-hari tak pernah terlepas untuk click website Youtube, aku adalah merupakan sekelumit entiti dalam jutaan umat-umat yang folo channel-channel gaming. Banyak channel gaming yang famous di Youtube, contohnya Smosh Games, theRadBrad, ChrisSmoove dan HJHGaming. Sori aku tak kepilkan links sebab aku nak lu orang pergi usyar sendiri tahap mana depa punya channel pergi. Awesome woi! Memang awesome.

Chris Smoove punya walkthrough games adalah channel yang paling aku suka tengok. Antara game+commentary Smoove yang buat aku terpanggil nak simpan semua klip-klip dia adalah siri The Last of Us, GTA V, dan Infamous Second Son. Brad juga tak kurang hebatnya. Masa dia upload walkthrough Dead Island dulu, tak senang duduk aku nak tunggu next episode punya commentary. Cuma, aku just perasan. Dalam aku mencari-cari walkthrough ni, aku sebenarnya tak jumpa lagi channel walkthrough games (PS3, PS4 or Xbox360) dari budak-budak Malaysia. Entah kenapa pun aku x tahu. Or aku belum search habih-habih lagi?

So, tu yang buat aku terpanggil untuk buat channel aku sendiri. Bukan nak hit adsense pun. Just sendiri-sendiri, just for fun orang kata. Nak gempak macam Smoove tu, memang tak lah. Jauh panggang dari api. Cuma, cuba lu orang bayangkan, lu orang tengok Walkthrough The Last of Us sambil dengar commentary tanahair yang cakap loghat Kelate, Terengganu or loghat Utagha. Tak ke fun macam tu?

Sebenarnya, idea aku ni dikongsi juga oleh Abejame. Dia juga ada utarakan benda yang sama, cuma masalah disini adalah hal-hal kos yang tak munasabah, especially the recording adapters yang Youtubers guna untuk capture motions di Xbox360 or PS4/3. Aku dah gugel device tu, memang harga dia lebih kurang harga Xbox Kinect masa mula-mula keluar dulu. Masa aku sendiri pergi tanya Bernard tokey kedai Game di Pertama Komples, dia sendiri balas: "You main game saja sudah la. Buat apa beli capturing device tu. Membazir aja..."

Cis! Potong pancut betul Apek tu!

But then, tu aku punya impian la. Ish, rasa macam girlish pulak main hal-hal impian ni. OK, let me rephase it back. So, that's my bucket list. At least benda tu aku nak buat sebelum aku hit 40 tahun. Gila ngko, life begins at 40 kot? Nanti time tu baru aku nak start, celah mana aku focus kepada life?


Ahh, fak lah. Nanti-nanti la gua terai capture pakai modal Kings Road dulu.



Image source: Click Here

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...