Tuesday, August 3, 2010

Kamal's Farewell Session

Kamal bersama Mentor beliau...hahaha

Semekom,

Entry gua kali nie adalah tribute to Kamal Yahaya, colleague IT gua kat Efogen. "Tribute" to bukan bermakna pasal mati-mati...tak weh..jangan salah anggap plak. Maksud gua, erti 'tribute' tu sebab Kamal dengan rasminya meninggalkan Efogen untuk beralih arah ke bidang perniagaan. Cheewah, caya  la lu bro...bukak bisnes sendiri tuh!

Well, 30 July 2010 adalah last day mamat nih berada kat Efogen. Kenapa gua buat entri nieh? Sebab mamat nie la gua dapat keja kat Efogen. Kalo tak, ntah mana-mana la gua keja skang.

[Flashback] Teringat balik lebih kurang 4 tahun yg lepas.Pergh, dulu pnya nk dpt keja, bukan main susah la. Lepas gua grad dari UTeM (formerly known as KUTKM), 4 bulan jugak la gua menganggur. Niat kat hati nk stay lagi kt Melaka, konon-konon nk cari keja part-time sementara nk apply keja kt KL. Tapi, arwah mak gua masa tu dah bising soh balik sebab nk suruh gua tolong tokwan gua kat bendang. Duit masa tu toksah cakap la...memanjang jer kering. Asal nk kuar minum teh tarik dengan budak2 kampung je, poket arwah mak la tempat gua seluk-seluk. Malu betul!

Application dah banyak hantar ( bukan melalui post la, apply through jobStreet.com je, bajet tarak) tapi, satu pun tarak panggil interview. Panik jgak la time tuh, dulu arwah mak suka compare gua dgn anak kawan2 dia yg sebaya gua, yang dh dpt keja gomen. Tiap2 hari gua di'sound' tepek, smpikan gua terpaksa createkn satu template jawapan untuk counter balik kt arwah mak gua everytime dia attack.Hahaha...antara template2 gua yang feymes dulu:

  • "Rilek la mak. Rezeki ada dimana-mana. Esok bleh usaha lagik!Huarghhh!..(sambil menguap buat-buat mengantuk)"
  • "Anak Pak Ndak Lajeen tu dapat keja sebab 'kabel' dia besaq,mak. Mat nie, connection ciput. Tu pasal lambat sket."
  • "Takdak rezeki lagi. Eh, mak masak apa hari nie?"

Arwah mak dulu mmg berbulu la kalo dengar jawapan-jawapan gua nie. Tapi, nk wat cemana, rezeki gua dlu bleh dikatakan x berapa nk murah. Sampai la satu malam, time gua dengan arwah mak tengah layan Smallville (memang rancangan peberet dia) kat TV3, tup-tup Kamal call. Pelik jugak gua masa tu, sbb mamat nie mmg jarang kontek gua. SMS pun payah, apatah lagi nk call,kn? Dengan perasaan yang berbaur macam-macam, gua pun angkat la phone Nokia 3315 klasik gua tu:

Kamal: Semekom, usin. Aku nie, Kamal...
Gua: Oit. apsal bro?
Kamal: Usin, aku dengar hang dah grad,eh?
Gua: A'a. Bulan 12 hari tuh. 
Kamal: Ooo..habih, budak-budak lain cemana? Abe, Bob, Pakya?
Gua: Entah...tak tawu la plak. Apa cerr bro? Hang kat KL lagi,kn?
Kamal: A'ah. Kat KL la. Wehh, hang dah keja ka?
Gua: Belom lagi. Rezeki tarak!
Kamal: Ooo..cantek ahh tu. Hang nk keja tak?
Gua: Keja? Woihh..nak arr. Hang biaq betoi, Mal..jangan main-main weh. Keja apa?
Kamal: Ala..keja macam aku jugak. Network Engineer. Efogen skang tgh ada projek. Buat Skypilot.Tengah nak pakai orang bro. Hang nk tak?
Gua: Gila apa x mau. Mau la weii!
Kamal: OK. Set. Esok aku roger-roger hang balik, aku nk bgtau bos bila dia nk interview hang.
Gua: Sett! Tenkiu,Mal.

So, apa yang spesel sangat pasal conversation nie? Entah la. Maybe pada korang, korang rasa biasa jer. Tapi, bagi gua, conversation nie mmg gua akan ingat sampai mati. Sebabnya, lepas gua bagitau arwah mak pasal dpt keja nie, on the spot dia terus menangis dan menadah tangan sambil x putus-putus bersyukur pada Allah pasal offer nie. Aiseh, arwah mak nie saja buat gua touching-touching plak time tu. Sebak gua tgk arwah. Betul-betul berharap agar anak teruna tunggal dia dapat keja. Kamal pnya call malam tuh mmg antara life-changing moments yang paling gua ingat. Huh! Menggamit memori sungguh! [end of Flashback]

Panjang plak gua membebel. Padahal entri nie patutnya gua citer pasal Kamal. Hahaha..sori berooo...Hurm, well bak kata orang tua-tua. Once kita dah kawen, dah ada anak, akan sampai masanya kita akan pikir untuk tambah pendapatan. Bukan nk kata apa yang kita ada skang nie x cukup langsung, cuma passion untuk bekerja sendiri dan ada masa yang banyak utk spent masa bersama isteri dan anak; mesti akan buat korang terpikir untuk terjun dalam bidang bisnes pnya. Macam Kamal slalu kata : 9 daripada 10 pintu rezeki datang dari perniagaan. So, dengan berbekalkan ayat nie la mamat nie decide untuk berhenti dari Efogen dan mula nk bukak bisnes. 

Bisnes apa dia bukak, gua x pasti la. Tapi, apapun gua nk ucapkan All da Best, bro. Niat di hati, nk join bukak bisnes jugak. Tapi, masalahnya smpi skang gua x tau nk bisnes apa. Hahahahaha....

I'm pretty sure geng-geng lain seperti Ain, Intan, Kak Mai, Ona, En.Fakhri dan gua sendiri akan ingat segala lawak-lawak sengal mamat nieh. Sunyi wehh opis hari nie. Rasa macam ada staff x cukup ja. Gambar-gambar di bawah ada ehsan dari phone Ain Sahak yang gua cilok masa troubleshoot laptop beliau pagi tadi.Untuk tontonan umum. Sesuai ditonton oleh semua lapisan masyarakat.

 
(Ehsan dari Kamera Intan) Dari Kiri: Kak Aisyah, En.Zainal, Ona, Intan, Kak Mai, Kamal, Ucen, Nazri, Pradeep, En.Mumu


 
Kamal dibelasah oleh sekumpulan Wanita anti MafiaWars yang datang meluru dari pintu pantry belakang opis.


 Pose 'naughty' Kamal sambil mengkontrol perut beliau. Zuena di sebelah terpaksa memalingkan muka kerana tidak sanggup melihat 'objek' tersembul itu.Hahaha...


Peace out!


Ikon Astro Ceria. (Sila refer kepada mamat yang sebelah kiri tuh!)


Sesi 'conteng' Kamal pnya corporate shirt


Kecik-kecik dulu jarang dapat peluang nk conteng baju. So, bila Kamal offer conteng baju beliau, mmg langkah kanan la...hehe.




P/S: Sekadar tolong mempromosikan Kamal pnya bisnes! Kalo untung besar, gua nk claim komisyen...hehe



       #-Nak anak anda sukses dalam pelajaran, klik kat SINI.

       #-Nak beli tudung canthek-chantek? Klik kat SINI





4 comments:

Anonymous said...

ye la.... rindu kan ngan kamal...
ngan lawak2 bengong dier....

~Diva Efogen~

Sandokhan said...

diva efogen? hurm...rasa mcm kenal...~

Afams Chan said...

ala...sayangnya conteng2 kat baju tuu....ke memang taknak pakai dah? hehehe

Sandokhan said...

hahaha...sebab tak pakai la, yg dia sedekah nk jadik kanvas otograph tuh!...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...