Monday, July 22, 2013

JPU13 : Day 11 nak masuk ke Day 12


Pukul 11.30 malam (Day 11)


"Gua dah masak ayam masak merah dah. Lu balik nanti, lu just tanak nasik saja, OK?"

Gua baca SMS Banker Permatang Pauh sambil steady drive (WARNING: Do not try this! I'm dead serious. You have been warned...) lepas habih mini iftar-reunion matrikulasi ITTAR Langkawi di Danau Golf Club, UKM Bangi.

"Orait bebeh!" gua balas pendek.

40 minit selepas tu, gua sampai rumah dengan selamat. Alhamdulillah. Gua park kereta kemas-kemas, bukak grill pintu senyap senyap (Stealth Level: 99). Kelihatan bini gua tertidur di ruang tamu ketika menunggu gua balik. Gua bergerak ke dapur. Mak datokkkkk, bau Ayam Masak Merah bini gua memang buat gua tak tahan tengah-tengah malam ni. Dengan kuah pedas manis masamnya, dengan pehan ayam 5 ketulnya. Dengan hirisan ubi kentang yang empuk lembut bersama kuahnya. Complete wei! Nasib baik tak ada nasik. Kalau tidak, peha ayam seketul dalam periuk tu gerenti dah kena kidap!

Gua ambik periuk nasik, cedok beras 2 kepoi. Basuh beras dengan selawat apa yg patut. Tekan punat on. Wallah! Steady betul jadi suami yang ada kebolehan memasak nasik tanpa dipantau isteri. KalauRasa bangga betul.

Gua dah tak larat. Gua terus baring di ruang tamu. Sebelum nak lelap, kunci jam henset pukul 4.45 pagi. Memandangkan nasik dgn gulai dah siap masak. So, apa nak takut bangun lambat, ye dop?

Ayam masak merah. Sweet!

Zzzzzz..........

(The rest was history...)




(Day12)

Maybe sebab badan gua terlalu penat, tido gua pagi tu betul-betul kualiti punya tidor. Siang kena pergi kelas, habih kelas dah nak dekat-dekat buka puasa, terpaksa shoot pula ke Bangi sebab ada mini reunion. Peh, antibodi gua sejak masuk 3-series ni dah tak segagah dulu. Segagah boleh berjaga sampai ke habih sahur especially time hari cuti bulan puasa. Ahhh...those were the damn days...

Tapi, entah kena telinga gua ni macam ada dengar-dengar bunyi ayam berkokok. Gua buka mata pelan-pelan, gua nampak Banker Permatang Pauh tengah bersila atas toto sambil meneliti Fonepad beliau. Muka dia agak cemas berbaur kecewa sedikit. Gua pun bangun.

"Kenapa nie?" tanya gua sambil kaver-kaver mulut tak mahu spread bau.

Banker Permatang Pauh diam saja. Muka dia berkerut. Macam menyesal.

"Pukul berapa sekarang ni?" tanya gua lagi. Entah kenapa gua tak teringat langsung nak mencapai henset gua.

Banker Permatang Pauh memalingkan muka ke arah gua dan tersenyum.

"Tadaaaaa!!!"

Beliau mengacukan jam digital di Fonepad beliau tepat-tepat ke muka gua.




*****



6.50 pagi.

Faking.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...