Wednesday, May 5, 2010

Terharu versi 2010

Live Tonight! with Azman Warren

Lokasi: A405, Apartment Saujana.
Hari: Rabu

Huarghhhhh!! Pukul 8.30 malam, tetiba henset gua berdering bunyik msg. Adehhh...malehnya nk bangun dari katil. Walaupun hanya sekangkang kera, tapi gua rasa jarak dari katil dan meja solek dalam bilik gua tu jauh yaqmat. Nak capai henset atas meja solek tu pun gua terpaksa merangkak-rangkak. Bukan ape, masa balik keje tadi, gua terpaksa redah hujan. Elok2 smpi umah, jer habih lencun baju gua. Seperti biasa, kalo gua kena hujan, mesti gua rasa x sedap badan. Antibodi lemah btul! And kalo dah cenggini, mengkerekot dalam selimut la acara paling 'shunn' dan efektif yang mampu gua buat. Ish...kalo la MC gua banyak lagi, xde nyer gua nk pegi keje esok. Gua layankan ajer demam nie...

Eh, back to the story, setelah merangkak beberapa langkah sambil memejam mata meraba-raba henset, akhirnya gua dpt jugak 'gerrabbbb' (grab!) henset gua. Msg dari Hani rupanya. Simple jer msg dia:

"Malam nie nk sambut your birthday, pakai baju polo itam,eh? Kul 10 kang Hani datang amik.Tungguuu..."




Aisehmen...esok birthday gua rupanya. Ciss..dah 27 tahun dah gua tahun nie. Nmpk sgt gua dah nyanyuk smpi bird-day sendiri gua x ingt. Baru kul 8.40 malam. Ada masa lagi nie...So, tanpa segan silu, gua sambung tido balik dengan harapan lagi setengah jam sblm kul 10, dpt la gua bangun nnt. Hujan kat luar tu dah 'sereghyat' (surut dalam loghat orang Penang). Tapi, nikmat kesejukan dikala tiupan angin kus-kus kat luar sana, seakan membida-bida nafsu tido gua. Ahhh...tido ahh dulu. Kang nnt, pandai-pandai arr gua bangun.

Seperti yang dijanjikan, tepat kul 10 malam (tipu2..sebenarnya kul 10.15 mlm) Hani dah terpacak dpn pintu rumah gua. Dia kata dia nk bawak gua makan kat Nailis area2 Sentul, sbb environment kt situ cozy2 sket dan berkonsepkan hutan dalam restoran. Dalam hati gua, kalo nk makan kat Nailis, gua OK je. Sbb gua tau, she's quite a busy person. For her to remember my birthday date nie pun gua dh rasa bersyukur sgt. Gua x harap pun nk makan tmpt mewah2, at least tmpt tu tenang utk kami berdua melantak, gua OK ajer. Dlm perjalanan, Hani x banyak bercakap, sbb dia tgh concentrate driving. Gua kat sebelah nie rasa kecik jer. Nak tegur pun x berani, sbb gua tgk muka dia serius jer. Agak2 10 minit jgak la x bertegur sape. Cemas sket tuh ada la jugak..macam gua ada buat salah besau jer.

Tapi, agak2 nk smpi Nailis tu, tetiba Hani turn ke jalan lain nk tuju je Gombak. Dia kata tetiba jer dia nk malas nk makan kt Nailis. Aik??? senangnya Hani tukar plan. So, gua tnya ler nk makan kt mana nie. Dengan nada yang agak excited, dia jawab:

'Kita makan kt Bangi Kopitiam belakang Giant Batu Caves tu dah la,ek?'

Terkebil-kebil mata gua. Nak lontarkan pendapat, gua x rasa nk bercakap sgt. Sbb Hani nmpk cam penat sket. yer ahhh...dia dh la baru balik keja. Penat pun belom hilang lagi, dh nk kena sambut buffday gua..kesiannnn dia. Sapa x sayang tunang oiii!!! So, gua xmo komplen2 banyak, gua OK jer la. Dalam perjalanan nk ke Bangi Kopitiam tu, henset Hani asyik berdering jer. Tapi, by the time Hani pickup, xde berjawab. Aiseh, kalo sekali dua xpe, nie smpi 7 kali, mmg gua rasa hangin satu badan. Nak romentik2 sket pun xde privacy.Hahahaa...(romentik ke?)

Sampai jer Bangi Kopitiam, gua tgk ramai giler orang dalam tuh. Baru gua teringat, Hani penah cakap kt sini, tiap2 hari Rabu, mmg ada live performance. Pergh, great timing ahh camtu, patut la Hani ajak gua datang sini. Gua dah tau dah reason dia..hahaha..Hani tarik tangan gua masuk ke dalam bilik VIP. Biasa dulu masa bercinta-cinta sakan, kami dh biasa berdua, so makan pun meja kecik jer la, cukup untuk 2 orang. Tetiba hani bawak gua ke meja 'RESERVED' yang khas utk 8 orang pnya. Mmg blurr arr gua time tuh. Gua tarik tgn dia soh pegi tmpt lain. Gila apa, kami berdua jer, nk conquer smpi meja utk 8 orang. Maunyer nnt kena maki dgn pengurus restoren tu nnt. Hani senyum jer kat gua. Dengan muka yang berseri, dia soh gua duduk jgak kt table tuh.

'Dah..dah..meh dok sini.' Pelawa Hani dengan riak muka ala-ala Sarah Michelle Gellar.

'Tapi, nie meja 8 orang nie. Siap RESERVED lagi tuh. Bukan meja kita, cik Kak oii..'

'Alarh...dok ajer la..sit back & relax. Sebenarnya nie la suprise utk abang.Hehehe..suke x?' Jelas Hani.

'Yer la...suprise tu..suprise jugak. Tapi, kan kita berdua jer..watpe amik meja besar2??' Gua still blurr dan x dpt notice langsung pasal malam tu gua bakal ada jemputan.

'Sebenarnya nie mmg meja kita, Encik Zahril. So, the big suprise tu, kita tengah tunggu a few GoH..hehehe' Kata Hani dengan nada yang ada tensen sbb gua still x faham2 lagi.

'GoH tu menatang hapa?' Tnya gua dengan niat bukan nk buat lawak bodoh.

'Guest of Honour larh...' Ketap gigi Hani dengan muka merah menahan marah bercampur gelak.

'OOOOO.............Ha?? Kita tengah tunggu tetamu ker? Aiseh, jgn la camnie, sayang. Malu abang kang?'

Hani diam jer sambil senyum2 kambing. Dia dok atas sofa meja sambil membetul-betulkan tudung meja dan bermain set garfu atas meja tersebut. Sape la Guest of Honour yang Hani maksudkan nie? Gua still x dapat tangkap. Nak kata Hani jemput mmbr2 UIA dia, x mungkin, sbb mmbr2 UIA dia gua hanya kenal Bailah dgn Dayat jer. Baru 2 orang. Mana lagi 4 orang utk fill-in the reserved seating? Huuuish..x mungkin. Gua agak, mesti Hani jemput colleagues EonBank nie..sebab dulu masa mula2 bertunang, Hani ada niat nk belanja kar0k utk budak2 EonBank department dia keja. So, dia pernah jgak mintak gua datang malam tu supaya dia leh 'introduce'kan gua as her fiancee kt mmbr2 EonBank dia. Sah!..nie mesti budak EonBank nie. Alahai, gua dh rasa x senang hati dah nie. Bukan ape, most of her colleague kt EonBank tu, sumernyer amoi2...apa yang gua nk sembang nnt. Gua dah rasa kecut dah nie. Hani maintain pandang gua. Sesekali gua perasan dia tergelak tgk perangai gua yang nervous semacam jer.
Hampeh btul, malam nie Hani kelepet gua la plak. Tapi, xpe..bird-day boy kene behave. Kontrol cool. Xpa..xpa, siap la dia dalam keta nnt, mmg nk kena tarik telinga nih!

Tetiba henset Hani berdering. And for the first time since dalam keta tadi, mamat misteri Era yang dok buat panggilan hangit tadi tu disapa oleh Hani dengan sopan dan penuh sopan. Dah tgk Hani tersenyum camtu, lagi la gua kecut. Alamak...mmbr2 dia dah sampai dah. Habis la gua malam nie. Kekwat wehhhhh....Dalam kepala gua nie, macam-macam idea gua pikir nk hidupkan suasana. Yer la..dh la gua x kenal drg, nk tegur pun kena ada cara jgak beb!..at least, topik utk nk start conversation tu kene mantopp dan menarik, baru malam tu jadik meriah. Tengah gua dok mengelamun, pap! Hani tepuk belakang gua:

'Ha!..tu Guest of Honour abang. Depa dah sampai dah...'

Elok gua toleh jer, kelihatan beberapa mamat2 yang berjalan macho sambil melemparkan senyuman yang gua rasa dh lama gua x nmpk senyuman miang camtu kat gua. Ya Allah! Betul ker apa yg gua nampak depan mata gua nie?

'BOB? ABE? BETO? KUCAI?....What da?'

Subhanallah. Betul la mata ini masih tidak berjaya menipu gua. 4 orang lelaki2 tampan dan 'tough' (maksudnya 'boroi') kelihatan berjalan macho ke arah meja gua dan Hani. Rasa nk menangis pun ada. Terharu syial. Tuhan saja yang tau betapa gua hepi giler jumpa mmbr2 Puchong gua nie. Ya Allah! Terima kasih Hani Radiah. Nie la buffday present yang paling cool yang penah gua terima. Menangis gua malam tuh. Hehehe..bukan menangis physical. Hati gua je menangis. Haha..xkan nk tunjuk gua menangis kt public, jatuh arr indeks BSKL gua nnt.

Terharu gua dapat jumpak geng-geng Puchong gua nie. Rasa malu pun ada sebab gua xdak masa nk jumpak drg. Yer la...sejak gua kapel dengan Hani, gua dh jarang hang-out dengan drg. Bukan sebab Hani yang larang gua pegi, sebabnya gua bz nk setel persiapan kawen, kursus kawen, barang-barang tunang, cari rumah nk dok lepas kawen, beli isi rumah.Hani x pernah nk larang gua hangout dgn drg dan sering ingtkan gua tentang pentingnya ada kawan-kawan rapat. Tapi disebabkan komitment untuk mendirikan rumahtangga, gua terpaksa cool-down kejap dgn drg..Fuhh!..Teringat zaman2 gua single dulu lepas kisah silam gua setel dengan budak N9. Asal hari Jumaat je, lepas keje, gua dh excited nk balik awal. Sampai jer Damansara Damai kul 6.30, packing2 beg, terus cabot pegi Apartment Sri Sunway. Dulu, masa zaman2 gua slalu ada masalah, C-03-16 bersama penghuni-penghuninya lah tmpt gua release tensen. And I have to admit, a friend in need is a friend indeed. Banyak aktiviti yang gua enjoy hang-out dgn drg. Kaco awek toksah dok kata larh..mmg banyak. Swimming pool, Snooker (peristiwa hampir ditembak), tgk wayang, lepak Murni SS2, buat kenduri makan KFC satu barrel...dan paling penting, tmpt hangout yang paling best, Restoran Nasik Kandar Belanga, Puchong Kinrara. Mamak kat situ dah smpi kenal ktorang dah...yer la..schedule lepak x mengenal protokol..pukul 4 pagi pun ktorang lepak kt situ. Untuk mengukur tahap 'keazaman' anda melepak di kedai mamak, if mamak tu kenal korang smpi tahu apa korang nk makan dgn minum, kiranya korang dah berjaya arr asimilasi dengan geng2 mamak tuh. Dan itulah yang terjadi kepada ktorang.


Bob, Kucai dgn Beto (gambar terlindung)

But,then...life must go on. Dh smpi masa gua decide gua nk stop hidup single. Nk kata enjoy, semua benda gua dh penah experience dah dgn drg. Alhamdulillah, gua jumpa dgn Hani. And gua decide nk jadikan dia teman hidup gua dunia smpi akhirat. So, as both of us move on to next level, banyak masa gua, especially weekend dihabiskan di kedai2 buat Hantaran, IKEA, SENHENG, butik2 pengantin dan tempat2 lain. Hani penah tegur gua, pasal sejak kapel+bertunang dgn dia, gua dah jarang lepak Puchong time hari minggu. Yeah, gua perasan gak dgn perubahan gua, tapi gua tersepit antara komitmen dan kawan-kawan. Dalam hidup gua, gua paling takut kalo orang kata kat gua:

'Usin tu, time hepi-hepi jer, hilang...tapi bila ada masalah, baru nk nmpk muka...'

Ayat mmg nampak simple, tapi pada masa yang sama, sindiran tajam tu dah cukup utk menjatuhkan air muka sapa saja yang terkena. Especially, when we got too attached to someone or groups or gangs or corumn, benda2 camnie x mustahil akan jadik. Time gua chat dgn Beto through YM, penah jgak gua ckp sori kat drg, sbb skang nie jarang hangout dah. Beto ckp, drg faham sbb gua tengah tumpu kepada komitment berumahtangga, and drg faham. Lega hati gua. Tapi, gua x la smpi x pegi ziarah langsung. Especially, lepas wat support kt Petronas, biasanya gua akan straight gi sane utk jmpak Beto, Bob, Abe dgn Pokok. Walaupun gua x lepak x lama macam dulu, at least gua stay mengumpat2 dan hangout dgn bdak2 nie smpi lewat malam, baru balik rumah. Sempat la jugak melepaskan rindu kat teh tarik mamak belanga yang terlalu sedap tuh!!! hahahahahaha....

Eh,sori ter'emo' plak. Panjang gua melalut. Back to the story, budak2 berempat tuh, sengih2 tgk gua dgn Hani. Dah salam2 semua, Hani jemput drg duduk. Cheewah, meluat plak tgk Bob eksyen2 ala2 VIP.Hahaha...Hani dengan muka yang cover malu melambai tangan memanggil 'Waiter! Order?'. Beto dgn Kucai x habih2 dok membahan gua pasal lama x datang melepak kt A-04-02 (rumah baru drg). Jam kat tangan dah pukul 11.15 mlm, patutnya time2 cenggini orang dh melantak tido dh...tapi ktorang baru nk sotat makan.

Kat dalam bilik VIP tu, riuh memanjang dengan suara ktorang. Korang tau jer lah...Bob dgn Abe kalo bab2 membahan sesama sendiri, mmg happening. Gua sendiri x sedar yang Hani ada kt seblah gua. Punya la layan berborak. Eventhough kat luar tu, Azman Warren tengah nyanyi gune mic, tahap kederasan gelak ktorang saja dah mampu bersaing dengan speaker hasil bunyi yang dikeluarkan oleh beliau. Tapi gua respek la Hani, dia cool jer eventhough mmbr2 Puchong gua nie, hanya Beto jer dia penah jumpak. Dia blend-in dgn mmbr2 gua sngt cepat..Huh!..bangga gua..

Jam dah pukul 11.58 mlm. Gua dah pat kali menguap dah nie. Bob cam biasa ar..spotlight stealer, rancak giler mengumpat. Tepat kul 12 jer, gua terkejut giler sbb tetiba Azman Warren yang tengah live! kat luar tu, nyanyi lagu 'Happy Birthday' kat gua. Kalo nk gambarkan airmuka gua dalam bentuk anime, kat atas kepala gua dah banyak tanda soal dah, sambil ada peluh besar terkeluar kt tepi tengkorak kiri gua. Mmbr2 gua beserta Hani bangun menyanyi lagu tu sambil menepuk2 tangan. Aiseh...malu giler wehhh..seumur hidup gua (yang skang dh 27 tahun dah nie) x penah ada orang nyanyi lagu berunsurkan ke'tua'an nie kat depan muka gua. Terharu pun ada, malu giler babeng pun ada...masa lagu tu masuk bridge jer, staff2 Bangi Kopitiam dengan Restoren Manager drg ramai2 masuk dalam bilik VIP sambil bawa kek dengan brownies. Hani kat sebelah gua senyum jerr.

'Tu kek abang tu...' sapa Hani dgn manja.

Fuyooo...rupanya2 Hani dah setting kek tu dengan staff2 Bangi Kopitiam. Yang bestnya, kek tu siap ada emblem Arsenal carved on it!...Pergh, best giler gua rasa malam tu. Cantik kek tu Hani settingkan. Siap ada emblem decoration lagi tuh. Bangga gua dapat Hani, dia tau apa yg gua minat, yg gua fanatic into and everything pasal gua. Kadang2 gua jer yg x berapa nk tahu secara mendalam sgt pasal dia. Dah habih nyanyi lagu keramat tuh, staff2 Bangi Kopitiam tepuk tangan ramai sambil ucap ''konggratulesen" kat gua. Xde reaksi lain yang mampu gua provide selain memberikan sengih 4 taring yang sehensem mungkin.


Staff-staff Bangi Kopitiam bawak kek-kek sambil menyanyi lagu Birthday


Smpi jer kek kat depan mata gua, Bob dgn Abe buat2 muka jeles yang amat sangat. Gua tau drg cemburu dgn emblem yang tengah bersinar2 atas kek gua tuh. Lawa betul kek nie, nk potong pun gua rasa sayang sebenarnya. Masa tu gua rasa bangga gila gua. Diameter jejarian kembangan lobang hidung gua lebih tersembol tatkala Beto menepuk2 belakang gua sambil berbisik:

'Untung giler hang cein...sweet betoi tunang hang nie...'

Gua hanya mampu angkat kening tanda bangga. Nak buat2 lebih2 kang, kena baling telor plak gua nnt. Hehehe...bukan gua nk bongkak bro. Gua sendiri x tau smpi macam nie effort Hani utk selebret buffday gua. Brownies pun x kurang hebatnya. Cantik+Sweet. Ktorang x putus ambik gambar kek nie nk buat kenangan. Yer arrr, 1st time gua dapat hadiah camnie. Maklum la, kalo nk diikutkan background gua yang kekampungan nie, mmg x penah arr gua experience2 mende2 camnie. Tahu jer la dok kampung, mana ada nk vogue2 camnie. Paling kuat arwah mak selebret buffday gua, baca doa selamat dgn makan laksa jer. Huhuh..tenkiu mak!..


Brownies yang superfine!


A yummy-licious mango cake with a cool emblem decoration on it! Thnx dear...

Sampai time gua nk potong kek tu, Bob x habih2 nk bahan2 gua. Hehehe disebalik hasad dengki dan bongkak beliau, sempat lagi dia mengutuk kredibility dan pride Arsenal. Sebaik saja pisau potong kek gua touch jer atas kek tuh, bob menjerit:

'Cis...kata fan Arsenal. Smpi ker hati hang nk rosakkan emblem tu? ish..ish..ish..' perli Bob.

'Hek eleh, gua Arsenal di hati, bro...kek nie xkan nk display jer, kita kasi pecahh arrrr..hang xmo xper,Bob...lagi gua x kesah...hahahaha' balas gua dengan nada berlagak mengalahkan Cristiano Ronaldo.

'Hehehe...nk arr Cin..aku gurau jer...hahahaha' cepat2 Bob cover sbb gua tau dia mmg teringin giler.

Gua selaku tuan rumah tengah bz distribute 'space cake' kat budak2 Puchong

Habih Kek dgn Brownies tu ktorang tibai. Punya la sedap. Ahhh...kalori x kalori, dah lama gua x makan kek. Sekali sekala langgar routine diet, tarak effect kot? Mula2 gua goyang jgak, sbb Hani ada kt sebelah. Biasanya dia akan advice gua pasal diet2 seimbang nie, sbb dia nk nmpk kami cool dalam baju pengantin nnt. Tapi, malam tu Hani wat x tahu jer pasal makanan berkalori dan lemak nie. Kira, dia kasik kelonggaran arr kot? Muehehehe...Tengah sedap2 bantai kek+brownies umpama macam makan durian secara berjemaah, Pokok smpi. Mamat tu baru habih tournament main kad kat Damansara. Thnx bro sbb datang. Ingt jgak ko kt gua. Seb baik dia datang cpt. Kalo lmbt sket jer, alamat tinggal tapak alas kek jer arr nnt. Hahahaha...


Makan ramai2 sambil borak2 benda x berfaedah. Just like the good ol' days...

Sblm balik, Hani passing satu paper bag Adidas kat gua. What? Another suprise? Senyum jer muka dia (Hani). Budak2 nie dah bersorak2, dah. Segan giler wehhh...yet another suprise emerged right in front of my eye. Hani dgn budak2 nie dah menjerit2 soh gua keluarkan isi dalam paper bag tu. Aiseh, x rock ahh expose buffday pezent dpn crowd. Gua bajet nk bukak kat rumah jer. Tapi, memandangkan sinar pancaran mata Hani ditambah dengan kutukan2 x membina langsung dari mmbr2 gua, tpaksa la gua bukak jugak. Saspen jgak bila gua seluk dalam tu. Rasa macam kain. Gua dah agak mesti jersi nie. Dalam hari gua, xdak jersi lain dah gua pikir masa tu. Mesti jersi Arsenal punya la. Chantek arrr..dah lama gua teringin nk beli Alternate Kit Arsenal original season nie. Tapi, melihat dari paper bag 'ADIDAS' nie, x mungkin nie jersi Arsenal, sbb Arsenal pakai Nike wehhhh..Adusss..xkan jersi All Blacks plak? Macam2 kelab bola dan rugby dok marathon dalam kepala hotak gua nie.

Ahhh...xlarat dah nk pikir. Gua tarik jer la isi dalam beg tu. Hehehe...suprise!...gua dapat jersi Spain edisi World Cup 2010. Waaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh....tenkiu Hani. Patut la sblm nie asek sibuk tnya gua sokong aper utk World Cup tahun nie. Rupa-rupanya ada udang di sebalik mee. Syok betul hadiah bufday tahun nie. Rasa macam aura Fabregas, Xavi, Busquets, Pique, Capdevilla dan David Villa tengah berasimilasi dgn jiwa gua. Hahaha..C'mon you Spain! Let's win the World Cup this year! Orale!


Posing bangga gua bersama Jersi Spain yang baru gua dapat


Kepada orang sebelah gua tu: 'Thnx a lot for this wonderful celebration, dear'

Ktorang gerak keluar dari Bangi Kopitiam tepat pukul 1.15 pagi. Gua x dpt nk stay lama lagi kat Kopitiam tu, memandangkan Hani nk kene bangun awal esok. Dh salam2 sumer, ktorang bersurai. Hani hantar gua balik malam tu. Time dalam kete, x jemu2 gua ucap tenkiu kat dia sbb inilah buffday present yang paling cool yang penah gua dpat. And thnx sbb Hani arrange event nie dengan baik dan gempak sekali. Bagi gua yang x penah sambut birthday nie, gua rasa mmg gempak giler dah. Tak tau la plak kalo korang sumer pikir 'lame'. Ahh, lantak korang la.

'Ahhh...x sabar nk tunggu 24.04.2010'

Senyum gua malam tu, smpi ke telinga. Thanks you Hani Radiah. You're the BEST!


2 comments:

nollynasa said...

Adeh! Berpinar2 mata aku nak habiskan story ko... dah ghuper tulis novel! Tapi best la... sambutan buffday tu mmg sweet, se sweet isterinya sekarang.. tahniah!

Unknown said...

sape mmbr hang tu??sape geng2 puchong tu??xberpaedah hang kawan ngn bob, abe, beto, kucai, pokok.. kijer asyik kutuk+perli+hina org jek..baik hang kawan ngn aku sorg jekk..nway, congratz to u n hani moga dimurahkan rezeki dan bahagia selamanya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...