Wednesday, April 13, 2011

Pertemuan dengan makcik 'Asal Boleh'

Gua mengharungi hari-hari memburuh dengan terperuk di opis sambil menyetelkan beberapa pending items yang kadangkala sungguh menyakitkan hati. Tapi, kalo tetiba Nazri amik MC, maka kerja-kerja dispatch akan secara automatiknya ditransfer kepada gua.

So, pakai hensem-hensem jadik brader dispatch nie satu fenomena yang gua dah biasa harung. Dulu pun masa opis kitorang belom hire dispatch, gua antara one of the pioneer (bersama Nazri Saleh dan Kamal Yahaya). Kiranya setakat job-job hantar surat dan bergelumang dengan asap 2T nie dah jadik asam garam gua dalam department Operation.

Nak dijadikan cerita, Khamis lepas gua dapat task hantar satu dokumen dekat High Management area-area Desa Pandan. According to Erni, penting katanya. Nak urgent. Aiseh, gua kalo bab-bab urgent nie, gua kurang gemar sket. Dah tu plak kat Desa Pandan. Gua nie, apa saja berkaitan dengan ‘Pandan’, gua memang fail. Desa Pandan, Kampung Pandan, Pandan Indan, Pandan Mewah, Pandan Jaya. Ampun, serius shit gua bengap area-area nih.

Kalo gua berada dalam situasi camnie, Google Earth la jawapannya. Dah habih sketch-sketch map barang sepam dua, gua gerak ke Desa Pandan.

****
“Haa..nie la tempat dia kot?” getus hati gua. Area Desa Pandan dah betul. Jalan 1/76C dah betul. Tapi alamat 22-2 nie kat mana gua pun tak tau. Adoi budak-budak account nie lupa tulis blok la plak. Ker sengaja diorang nak prank gua? Melilau mata gua cari nama kompeni yang gua nak submit dokumen nie. Sesekali anjing-anjing berkeliaran di depan gua pun selamba gua buat tak tahu. Dedikasi itu teras keunggulan syarikat. Ingat tuh!

“Abang, alamat nie kat mana,ek? Lorong nie dah betul. Area dah betul. Tapi saya tak jumpa la plak” tanya gua kepada seorang brader DBKL yang sedang pekena rokok di depan gerai keropok lekor.

“Owh..alamat nie kat bangunan tu. 6 kedai selepas McD, itu lah dia.” ujar beliau sambil menunjukkan bangunan yang sepatutnya gua pergi 10 menet tadi.

Setelah mengucapkan tenkiu kepada beliau, gua gerak ke destinasi tersebut dengan hati yang senang. Memang betul tindakan gua bertanyakan kepada staff DBKL memandangkan diorang selalu meronda di sekitar Kuala Lumpur nie. Nama pun DBKL. Setakat Desa Pandan nie, memang dalam tangan diorang la. Tabik spring satu!

Gua sampai depan tangga shoplot, tempat yang brader DBKL tunjuk tadi.Tanpa melengahkan masa, gua gerak naik atas tingkat 2. Sesampai saja di muka pintu, kelihatan opis ini terlalu kosong. Dah tak nampak gaya opis pun ada. Cuma yang tinggal, perabot-perabot yang hanya tunggu masa nak dilelong di flee market. Gua goyang lagi. Gua dah kena main la. Argh..apa bala la plak pasnie.

“Semekom…Oooo semekom..” gua bagi salam. Nama pun orang Islam.

Gua melangkah masuk ke dalam opis tersebut. Sunyi Sial. Seram pun ada. Kalo nak ikut konsep, salam tak jawab, jangan masuk. Senang saja orang charge gua “Breaking & Entering”, kan saja carik penyakit tuh? Tapi, demi tugas, gua langkahkan jugak.

Apa-apa hal pun, check-in FourSquare dulu. Untung-untung bleh jadi mayor, OK jugak.

Langkah gua tadi membawak gua sampai ke meja receptionist. Peh, meja berabuk tak hengat. Biar betul opis gua ada business deal dengan tempat nie? Hilang akal ker ape? Tak nampak rupa opis langsung! Mata gua melilau mencari surat atas meja tersebut, kalau-kalau ada surat yang tak diambik. Senang gua nak compare alamat. Sebab gua dah rasa brader DBKL tadi dah prank gua dah nie.

“Semekom…ada orang tak?” gua kasik salam kali kedua. Kali nie gua nekad. Sekali lagi salam tak berjawab, gua cabut.

……………

“Waalaikumsalam”

Tiba-tiba gua dengar satu suara kecik menjawab salam gua.

Gua menghembus nafas lega. Akhirnya ada jugak hidupan dalam opis nie. Di depan mata gua, muncul sorang makcik yang dalam lingkungan lewat 50-an, lengkap berpakaian baju cleaner.

Nampak macam tengah marah. Ahh sudah!

Ditangannya tergenggam erat sebatang mop dan sebuah baldi kaler merah. Walaupun kecik, makcik nie gua rasa takat nak rodok perut orang pakai kayu mop tu, selamba ja dia boleh buat.

“Hah! Apsal lambat sampai? Ko nak aku buat keja sorang-sorang ka?” makcik tu mula meninggikan suara. Niat gua untuk berbaik-baik dan mencium tangan makcik tu hanyut serta merta.

“Ha? Keja apa pulak?” gua tanya balik. Memang gua konpius.

“Ewah…buat-buat tanya plak. Maju Cleaner hantar ko sorang saja ke? Opis besar macam nie, kalo kita berdua jer nak cuci, bila nak habih?” bentak makcik tu lagi.

“Tapi, saya............”

“Ahh, sudah! Amboi, cantik jeket ko (sambil memegang-megang jeket gua)...nak amik mop nie, pegi tukar baju kat bilik belakang...” makcik tu dah start tarik tone pitching tinggi.

Kalo setakat nak bertekak tekak, gua OK lagi. Maybe makcik nie jenis ‘serbu-tak-pakai-helmet’ punya orang. Tapi, kalo dah sampai kasik gua batang mop soh gua buat apa yang patut, ini sudah lebih!

Mood nak tempeleng makcik nie tiba-tiba check-in kat otak gua. Kang gua counter, tak cium bau syurga plak kang nanti. Bak kata bini gua, makcik-makcik yang ada krisis menopouse camnie, kita kena layan dengan cara lembut tapi menusuk. Gua tegur makcik tu kembali:

“Makcik, cuba tengok saya pakai baju jenis apa? Kemeja ker T-Shirt?”
“Kemeja” makcik tu jawab kemas.

“Kasut saya plak? Selipar ke, boot getah Phua Chu Kang ke, kasut hitam orang keja opis?”
“Err..kasut hitam…”

“Meh sini dekat sikit. Cuba bau jeket saya. Ada bau asap 2T ke, bau serbuk pencuci?”
“Kuat betul bau asap kat ko nie...”

“Kat tangan saya nie, saya dok tengah pegang apa kalo makcik pandai?”
“Tu apobondo tu? Surat ke?”

“Iyer makcik…surat nie. Ada 2 keping semuanya.”
“Oooo…”

“Agak-agak makcik la. Kalo orang tu bau asap 2T, pakai kasut hitam, baju kemeja opis dengan bawak surat, dia tu…cleaner ke tukang hantar surat, makcik?”

Makcik tu terdiam.

(*Win!  *Win!)

***

Gua spent 5 menet untuk explain kenapa gua bleh sampai ke sini. Makcik tu mengangguk-angguk tanda faham. Apa yang dia faham, gua tak pasti. Sebab gua sendiri tak faham apa yang gua cakap. Ahh..gasak la.

According to her, opis yang gua pijak nie, dah lama tutup. So, makcik tu dihantar oleh Maju Cleaner untuk menyetelkan apa yang patut, especially mengemas. Tapi dia hangin sebab dah 3 hari dia buat keja sorang-sorang, tanpa ada assistant yang tolong skali. Dah la orang tua tu agak semput, Maju Cleaners sampai hari ke-3 tak hantar reinforcement. Bengang arr orang tua tu. Ahh..tapi tu masalah dia. Takkan gua offer nak tolong. Hilang akal ker ape? Masalah gua pun tak setel lagi.

Tapi, last-last gua mintak maap jugak kat makcik tu. Orang tua kena hormat dowh. Kang sesia tak cium bau syurga. Gua kasik balik mop kepunyaan makcik tu. Takde keja gua nak angkut balik opis. Pelan-pelan gua turun dari opis tu sampai ke motor gua.


Memandangkan gua dah salah block, elok rasanya  gua pegi cari brader DBKL tu balik. Nak tanya jalan buat kali ke-2.

Cipet!

gambar dicedok dari PUPPETGOV 

5 comments:

Abejame said...

Kah....kah hang memang macam-macam la kalo aku kene ayat ko tu pon memang sadis uhuhukuhuk

Sandokhan said...

Tu namanya pelan-pelan cucuk, ayat manis tapi pedih menusuk...

Serius makcik tu otai gila. Tak padan dengan kecik. Maybe tekanan perasaan yang buatkan dia jadi macam tu. Buat keja sorang-sorang...kalo aku, aku pun hangin...kahkahkah!

bobby gonzalez said...

ni sedara-mara apai makcik ni..asal boleh je..

Sandokhan said...

Bobby Gonzalez: Makcik apai macam ni ka peel? Opss!

Sandokhan said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...