Wednesday, April 3, 2013

Majid, Bubar & Pak Ngah Deraman pt.1

"Woi! Woi! dah bubar woi!" bentak En.Sleman yang dari tadi teliti mendengar tadi berjenama Philips nya yang terletak kemas di atas meja. Majid; yang sedang membetulkan printer RIKOH di satu sudut ruang pejabat Epojin yang berpengkalan di kota Kuala Lumpur, berhenti dari mengetatkan skru pelindung toner yang sedang dikerjakannya, dan terus pergi merapati En.Sleman.

"Betul ka ni, Sleman? Dah bubar?" tanya Majid hendak mendapatkan kepastian.

"Betullah. Aku dengar sendiri ramai-ramai dalam bilik meeting tadi. Cantik betul tarikh bubar hari ni. 3413, beb! "

Majid tersenyum. Di hatinya, peluang untuk beliau melaksanakan tanggungjawab sebagai rakyat prihatin terhadap negara kian hampir. Mungkin disebabkan tahun ini, pertama kali Majid tersenarai dalam calon yang layak mengundi, paras keriangannya sedikit lain macam. Seronok pun ada, risau pun ada. Apa yang difikirkan, masa depan negara terletak di tangan pengundi-pengundi yang bertanggungjawab. Majid bukannya pernah mengundi, walaupun umurnya sudah hendak masuk 30 tahun. Entah kenapa Pilihanraya Umum kali ini hatinya sangat terpanggil untuk memangkah kertas undi. Kalau henda diikutkan, 2 pilihanraya dahulu tidak langsung diendahkan Majid. Mungkin disebabkan kewujudan Instagram dan Twitter, maklumat dan informasi tentang pentingnya undi menyedarkan Majid. Lihat? Siapa kata media sosial hanya 'pentas untuk badut dan membuang masa'?

Staff-staff di bahagian pengurusan kapal kesemuanya berhenti seketika dari membuat kerja. Ramai-ramai mereka berkumpul di bilik meeting dan berceloteh sesama sendiri tentang parti apa yang bakal mereka pangkah. Pelik juga sesekali mendengar perbualan mereka. Entah apa kaitannya dengan individu yang pro-Chelsea hendak menyokong parti biru. Individu yang pro-Liverpool pula hendak menyokong parti kaler merah. Majid? Dia pro-Norwich City. Mungkin parti hijau kot yang menjadi pilihannya?

Ahh..lantak la. Undi kita semua adalah rahsia. Itu janji SPRM kepada rakyat Malaysia. Majid malas hendak ambil tahu. Kerja memasang bingai dan kerangka printer harus disegerakan. Kalau tidak, makin cairlah tahi telinga Majid menadah rungutan dan makian dari 'manager' kelas atasan yang tidak boleh mencetak dokumen penting mereka dari semalam. Dah menjadi lumrah kerja Majid. Itu norma, sebab Majid memang seorang technician pada hemat mereka.

Sedang Majid memintal-mintak wayar kuasa utama mesin pencetak tersebut, telefonnya berbunyi. Sepantas kilat dia mengeluarkan telefon pintarnya yang tersisip kemas di poket kanan. Siapa pula yang ingin 'mencari pasal' dengan Majid pagi ini? Ya, untuk pengetahuan pembaca, Majid memang 'disayangi' oleh pihak-pihak ketiga, terutama sekali pihak bank yang sangat mengambil tahu pasal susah-senang Majid. Bila awal bulan saja, para pegawai bank akan membuat panggilan telefon dan bertanyakan 'khabar'nya. Sampailah Majid juga kadang-kadang rasa sangat fed up dan tidak mahu menagih dari pihak mereka lagi. Alarh, takkan anda pembaca diluar sana tak pernah di'ambil berat' oleh mereka. Pernah kan? Jangan tipularh!

Berbalik kepada cerita Majid, pemanggil yang bertanggungjawab disebalik deringan telefon tadi, adalah tidak lain dan tidak bukan.....Pak Ngah Deraman. Terketar juga Majid hendak menjawap panggilan tersebut, kerana tersedar yang duit RM200 yang biasanya akan dimasukkan ke dalam akaun simpanan datuknya belum dilunaskan.

"Aiyaaa....matilah aku kali ni." bisik hati Majid.

*kletap*

"Haaa...tokwan. Assalamualaikum. Apa habaq?" sapa Majid terkekeh dengan perasaaan sedikit 'plastik'.

"Waalaikum salam...."

Pendek saja jawapan Pak Ngah Deraman. Majid sudah panik. Datuknya sudah mula hendak menunjukkan tanda-tanda hendak mengganas seperti tentera Kiram. Dari kecil lagi Majid memang sangat takutkan libatan rotan Pak Ngah Deraman. Dan perasaan takut ini membawa ke umur Majid sekarang yang sudah masuk 30 tahun.





*bersambung sebab dah pukul 6. Gua nak balik!*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...