Friday, July 23, 2010

2010/11 Arsenal Review

Eduardo da Silva, moved to Shakhtar Donetsk at price of 6 million

Pergh! World Cup baru ja habih. Lega betul. Hehee....Not that i'm not into International football (in fact, i'm crazee about football actually!), tapi yang buatkan World Cup nie satu event yang meletihkan ialah terpaksa bangun 2.30 pagi semata2 nk tgk game. Sebulan gua harungi mood pegi keja yang terlalu mengantuk, sebab tgkWorld Cup. Tapi, xpa la...4 tahun sekali wehh...nk tunggu World Cup 2014 plak..lama lagi tuh! Tapi, this entry, gua bukan nk citer pasal World Cup. Entry World Cup, lain hari gua tulis. Dah habih World Cup nie, masa dalam beberapa minggu lagi start la season baru EPL. YEAHHHHH!



Well, yang gua nk share pendapat nie mengenai skuad The Gunners yang gua gila dari kecik lagi. Gua admit, last season, title racing mmg mencabar giler. Arsenal terpaksa berpueh hati dgn tempat ke-3 jer. Jadik la. Champions league plak kena taji kaw-kaw dengan Barcelona. Chess!! x pueh hati btol la...FA cup, lagi la..mmg tiap2 tahun gua x menaruh harapan pun, sbb biasanya Wenger akan guna period nie utk expose young player. So, FA Cup tolak tepi awal-awal la..

Well, start season 2010/11 yang hanya beberapa minggu jer lagik nie, honestly Gunners senior squad dah nmpk kuat. This upcoming season, Arsenal akan teruskan title racing tanpa beberapa firepower. Antaranya Eduardo da Silva (hahaha...at least Wenger jual jugak...lega, phew!). Eduardo dah dijual ke Shakhtar Donetsk. OK la tuh...6 million. Daripada mamat nie terus memanaskan bontotnya di kerusi simpanan, elok dia blah jer pegi kelab lain. Sejak mamat nie patah kaki masa dgn blackburn dulu, gua admit dia dh agak lost touch sket2. Shooting dah x sharp cam dulu dah (eventhough dia jarang shooting), ball-winning teruk dah positioning kantoi sekantoi-kantoinya. Bila tgk mamat nie lepas recover dari kaki patah tu, teringat zaman Pires dulu2. Pires, sblm patah kaki, pergh..mmg invincible la..tapi, lepas dia injured lama..terus x berapa nk form..Ahh, malas nk citer panjang2 pasal Eduardo nih, yang pergi tetap pegi. Hahaha...gua perasan bila Arsenal dapat jual player, start dari zaman Lauren Bisan Etame smpi la Eduardo, ayat biasa dalam official website mesti macam nih:

"Everyone at Arsenal would like to thank XXXXXXX for his contribution towards the Club and wishes him the best of luck for the future."

Habih citer pasal Eduardo. So, now...say hello to newly-formed Gunner's new firepower! Hehe..habih jer season lepas, Arsenal menjadi antara kelab yang jadik sebutan hangat jgak la, lepas Wenger berjaya sign his long-term-under radar target man, Marouane Chamakh, Moroccan stiker dari Bordeaux FC. Mamat nie, antara top-class striker yang banyak kelab nk cuba sign, especially Manchester United dan Liverpool. Tapi, at last Wenger jugak yang dapat. Free transfer plak tuh...hehe..kira orait sgt la..x bazir duit banyak sgt. Masa dia main Champions League dgn Bordeaux, Bordeaux offensive line mmg betul2 bahaya. Cara larian, cara passing dgn cara disrupt wall time corner, gua nampak gaya mamat nie sebijik macam Persie. So, gua rasa, kalo Wenger guna formasi 4-3-3, Offensive liner letak Persie, Chamakh dgn Arshavin/Walcott..pergh..mmg meletop arr season nih! Apapun, gua tanak over-confident, nnt gua puji kaw-kaw, aleh2..mamat nie down-form...buat kene gelak jer. Tapi, Wenger punya signing, biasanya akan perform...tu jer yg bleh gua cakap. Hehehe...(ayat penyedap hati)

Marouane Chamakh - Explosive Forward


Then, season nie jugak Wenger dapat sign Laurent Koscielny, 25 dari kelab Perancis, Lorient. A tall and strong centre-back, mamat nie antara hot prospect yang buatkan dia dalam radar Arsene Wenger. Gua x pasti plak how much Arsenal spent, tapi mmg berbaloi dpt Koscielny nie, memandangkan dua centre-back veteran Arsenal, Gallas dan Silvestre dah x sambung kontrak. OK la tuh, ada choice sket utk bahagian defend. Gua nmpk, mamat nie dah tentu2 akan pair dengan Vermaelen. Baru2 nie, masa pre-season friendly dengan SK Sturm Graz (menang 3-0), nie adalah antara komen Vermaelen lepas dia cuba pair dengan Koscielny:

'Koscielny, he's quick and aggressive.'

Tersenyum jugak gua baca dalam Arsenal.com tadi. Gua x tau la samada Koscielny nie smart-aggressive ker atau prone-to-mistake type of aggressive, but deep down inside, I was hoping that he could be the next 'Sol Campbell'.

Laurent Koscielny

So, dua tu jer la yang ada dalam this season's transfer-in. Transfer out plak, Fran Merida dah blah pegi Atletico Madrid, Senderos dah blah pegi Fulham dan Luke Ayling ke Yeovil Town. Sayang jugak Merida blah, sbb budak nie hot prospect. Tapi, dia x sabar sgt nk main, nk wat cemana. This week pnyer Football Weekly, editor still cerita pasal Arsenal still nk sign Phil Jagielka. Gua rasa bagus jugak Jagielka join Arsenal pnya defensive liner. Jagielka antara strong centre back yang dasat dalam EPL. Cuma kt Everton dia jarang main sbb injured season lepas. OK arr tu, 27 tahun. Still dalam umur yang acceptable lagik. Wenger bid 12 mill, Everton reject. Pastu bid 14 mill, Everton reject lagik. Yang terbaru gua baca, 16 mill plak dah. Betul-betul terdesak nih...

Phil Jagielka, 16 million?

Hurm, tu la sedikit sebanyak cerita pasal Arsenal. Gua dok rasa Wenger nk approach beberapa player lagik nih. Instict gua mengatakan yang Jagielka nie bleh dapat. Kalo dapat, sedap arr gua menganjing Pradeep dalam opis pasnieh..hahaha...Eh. dah kul 6 lebey. Gua chow dulu. Nnt senang gua sambung posting lagik. Chiawww mujeresss!



"But it makes me sad twice - because it reminds me how he got injured and because he is an outstanding guy. We wish him well but he is 27 years of age now and he needs to play." - Arsene Wenger on Eduardo move to Shakhtar Donetsk









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...