Monday, July 25, 2011

Slowpoke #1



Tanya pak lebai Google pun tak jalan, gua dah fedap!

“En.Fakhri, camno kita nak tahu jenis-jenis lori nie?” tanya gua yang agak kebingungan.

“Jenis-jenis lori? Maksud kamu?”

“Lori pindah barang. Cemana nak tahu lori tu jenis 1 tan ke, 3 tan ke? Risdi bagitau kira tayar lori. Saya rasa dia tiaw saya jer...?” terang gua dengan nada yang bersungguh-sungguh.

En.Fakhri diam seketika. Perlahan-lahan dia merungkaikan earphone yang terlekat di telinga. Sambil  tersengih dia membalas:

“Kira tayar?. Orang tak kira tayar dah skang...”
“Habih tu?”
“Penah tengok tak kat pintu lori ada tulis BDM dan BTM?”

Gua tercengang. Rasa macam selalu jer tengok, tapi tak pernah terlintas langsung rasa nak Google apa maksud acronym tuh.

Sambung beliau lagi:

“BDM tu, BERAT DENGAN MUATAN. BTM, BERAT TANPA MUATAN. Kalau kamu nak lori 3 tan, cari la BDM 3000kg or more. Lebih-lebih kurang camtu la. ”

Gua mengangguk keriangan. Hari nie gua belajar perkara baru. BTM & BDM. Mungkin info nie takkan masuk exam PTD atau mana-mana peperiksaan kelayakan menjawat jawatan awam, tapi cukuplah sebagai pengetahuan am yang perlu agar tidak dikencing oleh pengusaha-pengusaha lori.

OK! Sambung balik survey lori murah-murah.



~tamat!



Gambar  gua cedok dari IklanMudah.net

5 comments:

Unknown said...

Wah lama tak dengar pasal BDM ngan BTM neh...

dulu masa skolah menengah dulu..kelas aku pernah satu kelas kena berdiri masa kelas maths..blaja pasal ukuran...dia test kitorg pasal BDM ngan BTM...saper takley jawab...kena berdiri..sampai satu kelassss la habeh berdiri...

so..sampai mati aku mmg takkan lupa la BDM ngan BTM tuh apa..hahahah

Sandokhan said...

haha..at least aku post nie, adalah tujuan sket-sket untuk refreshment..LOL

intan Norafzan said...

pelik pulak diyana belajaq pasai BDM dengan BTM ni. kelas aku xdak pun? ka sebab dulu aku mmg stai dok ponteng skolah? hahaha

bdw zahril n hanie, congrats on ur new home !!!!

Afams Chan said...

Aku rasa org budak2 zaman sekarang cuma tau BBM ja weh..hahaha

psstt...akupun baru tau..heheh tq for the info

Sandokhan said...

Kintan: Hang rajin skip kelas kot? Hahaha...thanks for the wish, senang-senang mai la rumah pekena nasik ayam gombak.

Afams: Hehehe..jangan kata hang, aku pun baru tau nie. Tu pun sebab nk pindah rumah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...