Friday, November 4, 2011

Antara Tahyul dan Konsep Sabar

Sejak season EPL bermula, hari Sabtu & hari Ahad merupakan hari yang paling buat gua excited. Seperti golongan-golongan brader yang lain, yang mempunyai team bola kebanggaan mereka untuk diruntun dan disorak setiap minggu,gua jugak tak terkecuali. Gua rasa lu orang dah tahu team mana gua sokong, memandangkan lately nie gua asek-asek update pasal Robin Van Persie dan Gervinho je. Yeah, apa lagi kalau bukan #Arsenal.

Feel menonton perlawanan membabitkan Arsenal, sama terujanya ketika gua melayan Batman: Arkham City. Seronok memang seronok. Tapi kadang-kadang macam celaka jugak. Celaka jika Arsenal main macam celaka. Passing ntah kemana, memanjang kena counter-attack, keeper off position, kena tinggal 2 bijik gol dan bermacam-macam lagi la. Pendek kata, hujung minggu gua kadang-kadang banyak mengundang dosa. Dosa mencarut!


Namun begitu, ada 2 perkara yang gua tak buat ketika menonton perlawanan melibatkan Arsenal:

1) Memakai Jersi Away Arsenal 2011/12 ketika menonton perlawanan.




Gua ada jersi away nie sehelai. Honestly, gua sangat suka dia punya design, memandangkan gua sangat suka kaler biru. Huh! Jangan tanya lah mana gua beli, gua lempang jugak karang. Tapi, apa yang slacknya baju nie? Ingat lagi masa Arsenal ‘dianjing’ dengan bebudak MenYu 8-2? Gua pergi tengok bola kat kedai kopi time tu pakai jersi nie. Suweyy!

Masa lawan Liverpool dulu, gua tengok match dekat rumah. Tapi, even kat rumah, gua still pakai jersey ni untuk poyo-poyo kat Banker Permatang Pauh. Kesudahan? Kena tiaw lagi. 2-0. Double suweyy!

Gua start syak something tak kena bila gua layan North London Derby kat Herris Delicious Korner dengan Amar dan beberapa geng-geng Gooners yang lain. Macam biasa, game superb, tapi hero ditakdirkan kalah lagi. 1-2 Arsenal kena tiaw. Jersey nie jugak gua pakai. Masa tu dia punya frust…memang boleh buat hati gua kacau bilau. Triple suweyy.

Start lepas kalah dengan Spurs tu, gua dah tak pakai jersey ni dah. Pakai pun kalo nak berjimba-jimba kat luar jer. And start dari itu la Arsenal kembali mengukir babak-babak kemenangan yang berdentum!

Namun, timbul sedikit rasa kesian bila tengok baju kesayangan gua nie tersadai dalam ‘gobok’ tak diusik. Gua sarung balik jersey nie time match dengan Chelsea minggu lepas. Hasilnya? Lampard scored. John Terry scored. Hamjadah, 1st half dah kena 2-1. Bila dah rasa macam celaka, gua bukak jersey nie dan lempar jauh-jauh. Kesudahannya? Walcott sebijik, Santos sebijik, Persie 2 bijik. 

See? Ada yang tak kena dengan jersey nie kan?

Mohon tahyul sebentar.

Kahkahkah!


2) Twitter dan Live Commentary




Gua seorang pengguna Echofon yang setia

stay cool and the victory shall slide into your arms…” – Banker Permatang Pauh

Satu perangai gua yang susah gua nak ubah pada mulanya. Spamming timeline dengan tweet-tweet commentary versi gua sendiri. Gua tau semua follower gua berbulu tengok timeline, lebih-lebih lagi time Arsenal tengah berentap. Biasanya gua tweet dalam bahasa melayu. Tak pandai sangat nak tweet-tweet omputih nie. Eja ‘kompiter’ pun tak lepas...lagi mau tweet dalam English, ye dok?

Apa jadi ketika match; semua gua tweet. Chamakh tergolek, Vermaelen terkehel, Szczesny off-positioning, Per Mertesacker marking macam pelaq, Walcott tertinggal bola dan lain-lain lagi. Tu cerita kalo tengah main macam f*****g B***h! Tapi, kalo masa tu tengah main canthek, gua punya puji memang melambung. Biasa la, nama pun kipas-susah-mati, ye dok?

Tapi, gua perasan, bila gua rajin sangat tweet, Arsenal mesti kalah. Sememangnya gua sangat frust sebab dah la susah nak karang ayat omputih yang power-power (ya, kadang-kadang gua tweet omputih juga), alih-alih kalah. Gua rasa usaha gua sia-sia. Mungkin disini Allah nak tunjukkan sesuatu, supaya gua jangan bersikap terlalu over-excited dan tak berapa takbur dalam bertwitter.

Kekalahan dengan Spurs menyedarkan gua yang tak guna buat live tweeting ketika match tengah berlangsung. Bukannya gua keja dengan ESPN pun! Start dari hari itu, gua dah tak buat live commentary dah. Susah memang susah beb, nak tinggal habit yang gua gemar buat nie. Everytime Arsenal score, jari gua nie meronta-ronta jer nak bukak twitter. Tapi gua tahankan. Everytime free-kick Van Persie kena palang aje, gua geram nak tweet sepam dua. Arghhh!

Tapi, sejak gua berjaya tinggalkan tabiat tersebut, Arsenal sedikit demi sedikit menempa kejayaan. Game dengan Chelsea tu, gua tak tweet langsung. Gua biar jer kutu-kutu anti-Meriam dok provoke gua dalam fesbuk, twitter mahupun SMS. Perasaan bingit dan panas hati bercampur baur.

Tapi, in the end, lu orang still ingat angka apa yang terpampang di scoreboard Stamford Bridge lepas tamat 90 minit?

3-5, kan?

Bila dah menang, baru la gua on twitter balik…

Lepas tu, lu orang paham-paham la apa jadi…

Kahkahkahkah!




(Echofon Logo) credit to SocialTimes.com

2 comments:

Unknown said...

aku tengok EPL pakai baju yonex... ok tak? haha

pakcik aku ckp Arsenal dah takde player, semua kena jual.. pakai bangla je main...

dia ckp tu kat anak dia, anak dia fan arsenal. menangis budak tu seminggu..

wakakakakaka

tu pakcik aku la ckp, bukan aku..hahaha

Sandokhan said...

Zulfikar: Haha..Baju Yonex pun OK jer bro. Still konsider baju. Asal tutup aurat tak nampak aset perut, dah kira memadai.

Biasa la, Arsenal memang kelab yang kedekut. Gaji bayar murah, pastu target nak conquer Europe. Walaupun gua fan Arsenal, tapi gua bersikap realistik.

Hasilnya. Lepas nie tgk la superstar sorang demi sorang...blah pelan-pelan.

Masanya akan tiba...tunggu.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...