Thursday, April 26, 2012

Dalam Keterpaksaan (Part I)


Satu hari tatkala suasana hening pagi membiaskan mood-mood untuk melelapkan mata, gua ke opis seperti biasa. Pendek kata, jika bekerja makan gaji nie, tak boleh lah sesuka hati nak memonteng apatah lagi sengaja hendak mengunjungi kelinik untuk memohon sijil cuti sakit. Itu semua boleh mengundang padah di kemudian hari, dan secara langsungnya tidak layan untuk di’crownekan sebagai Employee of The Month.

Seperti biasa, setiap pagi bila gua sampai opis, perkara pertama yang gua akan buat adalah bukak pintu opis. Hehehe..OK, bodoh juga lawak itu. Perkara pertama yang gua akan buat adalah gua akan meluru pergi ke bilik server untuk memastikan kefungsian beberapa-beberapa pelayan (pelayan?) penting sebelum semua staff dapat memulakan kerja seperti biasa. Itu normal bagi seorang IT dude di kampeni ini.

Tiba-tiba…

“Bedebub!”

Bahu kanan gua ditumbuk sekitar kelajuan 10.5 knot menentang arah angin. Gua tersentak dan terus berhenti dari memeriksa server-server tersebut. Dengan airmuka yang buat-buat terkejut, gua serta-merta menoleh ke belakang bagi mengenalpasti sapa yang ganas sangat main gurau-gurau kasar pagi-pagi ini. Boleh tahan sengal juga dia punya effect.

Owh, Ona rupanya. Budak department account.


“Adoi...kau nie, tak padan dengan kecik. Tumbuk mengalahkan Manny Paquiao. Sakit tau tak?” bentak gua dengan tone yang sedikit tinggi.

“Hah! Tahu pun…kau ni selalu kan mempermainkan perasaan orang? Bila kau nak sambung entri ‘CEMAS’ part 2? Malam aku sunyi tau tak, takde bahan bacaan?” tegas Ona dengan muka sedikit bengis.


Gua terkedu.


“Err…nanti lah. Gua tengah tak ada idea nie. Nanti kalau dah dapat petunjuk, gua upload lah” jawab gua perlahan.

“Yelah…ye lah.” balas beliau ringkas sambil berlalu pergi. 

Dia punya muka still kemerahan. Bengang belum surut lagi agaknya.


***


Sambil mengusap-ngusap kesan tumbukan tadi, gua masih mampu tersenyum. Biasalah, hero mana boleh tengking-tengking perempuan. Ada pernah lu orang tengok Iron Man tengking The Black Widow masa diorang bekerja dalam agensi S.H.I.E.L.D? Pernah?

Tak ada kan?

6 comments:

kamal yahaya said...

ini kira post mengambil hati la nih

Sandokhan said...

lebih kurang macam tu lah...hahaha

bobby gonzalez said...

ntahnye..bile nk sambung??lame dah aku tggu ni..xpon aku call hg je la tny..ok??

Sandokhan said...

Bober:
Idea tengah tak mari ni. Heran sungguh. Call aku? Pergh...hang lagi semangat!

bobby gonzalez said...

biase laa..tahap kesabaran aku ni dh makin menipis..huhu

Sandokhan said...

Bober:
Hang pun dah macam Abe dah. Tahap kesabaran senantiasa tak tenteram. Huhuhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...