Friday, October 5, 2012

Lain Orang, Lain Bahagianya



Tadi gua ada terbaca satu tuit dari seorang pengarah tersohor negara (gua tanak sebut siapa), memberitahu dunia yang bini dia telah menghadiahi beliau satu MacBook Air sebagai birthday present. I was like.....fuyooo! MacBook Air tu, bhaii. Senang senang saja dapat hadiah osem macam tuh. Bertuahnya badan lu, bang Aziz...

*Aww shiit. Gua dah tersebut nama pengarah tu*

Tapi, bukanlah tujuan gua kat sini nak rant pasal berapa mahal hadiah harijadi tersebut. Bagi gua, lain barang, lain hepinya. Lain harga, riangnya tetap sama. Hadiah harijadi kot? Kalau gua dapat 3 batang pensel 2B, even pada umur gua yg dh nak masuk 3-series ni pun gua still meloncat keriangan. At least, ada orang lagi yg masih sedar kewujudan gua.



Me?

Terus terang gua cakap, first time gua dapat birthday present (yang betul betul dalam bentuk objek) adalah masa jadi tunangan Banker Permatang Pauh. Itu la first time gua dapat hadiah yg gua rasa mahal, diraikan di tempat yang orait, bersama mi carnales yang gua sayang.

Zaman kecik gua lain benar sambutannya. Seingat gua, sekali saja Arwah Mak gua pernah buat majlis makan-makan ketika menyambut harijadi gua. Itupun time gua berumur 7 tahun. Masa tu, gua tengah main guli kandang bersama 4 orang lagi budak-budak kampung depan rumah. Jan, Pin, Lan dan Pian. Best buddies gua masa zaman 'halkum masih belum mahu timbul'.

Tengah turn gua ambik position nak parker tu, tiba-tiba arwah mak kelui:

"Mat...panggil kawan-kawan hang lekaih. Mai masuk rumah, makan......."

Terkebil-kebil jugak gua time tuh. Pin & Lan berhenti dari bermain, dan terus mengutip lebihan guli dalam kandang. Pian dan Jan dah mula melonjak keriangan. Diorang nie, kalau hal pasal makan, memang laju!

Masuk saja dalam rumah, 5 pinggan laksa dan satu jug sirap dah terhidang. Itu jam, double terkebil-kebil. Gua terus mendapatkan arwah yang sedang mengelap sudu-sudu yang baru dibasuh.

"Makan-makan apa ni, mak"?

"Alah...mak buat makan-makan kecik saja. Hari nie kan hari jadi hang..." balas arwah tersenyum.


(Rindu betul gua dengan senyuman tu. Entah bila lagi nak dapat...)


"Tapi...............Mat tak makan Laksa." ujar gua serius.

KLONG!

Kepala gua disekeh. Sakitnya bukan kepalang.

"Jangan banyak cakap. Pi duduk dengan depa nuh. Makan!" tegas arwah. Garang betul dia time tuh. Tapi gua tak heran. Arwah sangat garang orangnya.

Memang masa tu, gua tak suka makan laksa. Gedik sungguh bila pikir-pikir balik.

Masa gua berpaling ke tempat makan, gua tengok keempat-empat malaun tu tengah sedap membantai laksa. Lapar betul mereka. Setahu gua, scene lapar sangat-sangat ni biasanya muncul selepas kami layan aktiviti mandi sungai tanpa pengetahuan ibu bapa. Ha! Yang itu baru betul-betul lapar. Entah bila pulak main guli pun boleh apply konsep yang sama? Bukannya bakar kalori sama macam berenang pun!

Longlai gua berjalan mengusap-ngusap kepala. Gua perasan ada sikit lekuk dah start berkawah. Mak gua punya skill sekeh memang chempien. Itu pasal masa kecik, gua tak berani langsung nak dapat bawah daripada no.2 di dalam kelas. Nak mampos? Kata orang utagha, "memang lari tak cukup tanah la lepas tuh..."

Gua duduk di tepi Jan. Masa tu sungguh gua tak makan, sebab memang gua tak makan laksa.Gua hanya memerhatikan saja gelagat budak-budak ni makan sampai terpercik-percik kuah ke baju. Pin makan sampai terpelanting asam keping jatuh ke lantai. Jan pulak kutip asam keping Pin lalu di sumbat ke dalam mulut Lan. Lan marah, lagi membaling sudu yang dipegangnya ke muka Jan. Jan tepis, *dusyum* lalu sudu tersebut jatuh dalam mangkuk Pian. Kuah laksa Pian terpercik ke muka. Mata Pian pedih. Pian menangis.

Gua bantai gelak. Jan pun bantai gelak. Keempat-empat kami gelak besar bila Pian start meraung kepedihan. Apa barang menangis sebab kena kuah Laksa, itu sangat ponen.

Arwah mak datang menghampiri kami. Jauh disudut hati, gua rasa dia sangat malu tengok perangai tak senonoh kami berlima. Kalaulah keempat-empat malaun tu adik beradik gua, dah lama diorang makan penampor dengan arwah. Kahkahkah!

Arwah menuang sirap ke dalam gelas. Lalu dihulurkan kepada gua yang sedang memerhatikan kawan-kawan gua bercakaran 'manja' sesama sendiri.

"Nah...ambik air ni. Selamat Hari Jadi, sayang mak...." ucap beliau perlahan. Lantas ubun-ubun gua dikucup.

Gua terdiam....

Masa itu jugalah, dada gua berasa sangat sebak. mata gua berkaca. Tipulah gua cakap kalau hati gua tak tersentuh. Terus gua peluk arwah erat-erat dan menangis. Arwah tersenyum sambil membelai belai helaian rambut gua.

"Dah...dah. Toksah dok menangis dah. Makan laksa tu lekaih. Penat mak buat." ujar arwah.

Sambil mengesat air mata, gua menyudu kuah-kuah laksa yang makin kurang sebab dah dibiarkan kembang. Memang gua tak gemar sungguh makan benda ni. Tapi, demi nak jaga hati orang tua, gua suap jua. Itu jam, Pian sudah berhenti meraung. Bila mereka tahu gua menangis secara tiba-tiba, segera mereka bantai ketawa berdekah-dekah. Suasana petang yang suram itu kembali dipecahkan dengan turn gua pula yang kini dibahan.

Ahh, gua peduli apa. Memang gua anak mak. Ponen pun ponenlah!

Itulah hadiah harijadi (versi sambutan) yang paling gua ingat masa gua kecik.Gua percaya, kalau bukan soal kemampuan, segala jenis patung robot yang tengah up time tuh, memang senang-senang saja gua rekues kat arwah mak, dan gerenti dapat. Tapi, hakikatnya, arwah mak hanyalah sa-orang operator kilang Pentex yang hanya bergaji RM480 sebulan. Kekangan perbelanjaan dan kerja keras beliau mengajar gua untuk tidak meminta-minta dah sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.

Cukuplah sekadar jamuan kecil makan Laksa sebegini, hati gua dah cukup gembira.




Terima kasih mak.


*******

NOTAKAKI:

1. mi carnales - My brothers. Homies. Brothers from another mothers. Kengkawan rapat.
2. parker - sejenis skill tuju dalam permainan guli.
3. lekaih - segera
4. depa - mereka
5. memang lari tak cukup tanah la lepas tuh... - You're dead!
6. ponen - bapuk, lembik, she-male
7. Toksah - tak usah


4 comments:

kamal yahaya said...

kasih ibu membawa ke syurga

bobby gonzalez said...

sebak aku bace cin..:)

Sandokhan said...

Kamal:
Sapa tak sayang mak oii...

Bober:
Hang nie mmg pesen mudah tersentuh ke, bob? Kehkehkeh!

bobby gonzalez said...

biase arr cin..jiwa aku sensitip..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...