Wednesday, October 3, 2012

Mencari Pengganti 'Tenggiling'


Sedar tak sedar dah 9 tahun gua hidup dengan 'tenggiling'. Banyak kenangan pahit manis yang dah gua ukir dan frame sejak menunggang beliau. Lu orang jangan pikir pelik pula bila gua taip perkataan 'menunggang'. 'Tenggiling' yang gua maksudkan adalah seketul motorsikal Honda EX5 Dream kepunyaan gua, pemberian arwah mak gua yang sangat gua sayang.

Well, takde la 'sangat' pun. 
OK, OK......yer. Sangat, masa gua masih bujang la tapinya.
Bila dah kawen, 'sangat' tu dah jatuh kepada keutamaan bini. Sapa tak sayang bini, oiiii!

Lumrah hidup brader kapcai macam gua, kalau nak diikutkan banyak pahit getir dan manis yang pernah gua tempuhi dengan beliau (tenggiling). Gua refer 'tenggiling' sebagai beliau lah senang. Gila apa nak mention selalu, macam gila isim pula. Dari eksiden teruk sebab merempuh bontot kereta technician KUTKM sampai la pergi ke public phone tika zaman-zaman nak mengorat makwe IT jurusan perisian. Semuanya 'beliau' la yang banyak 'tolong' gua. Indah, fun, tension...semua gua pernah rasa.

Tapi, motor ni, peelnya kadang-kadang macam manusia juga.

Bila dah rajin eksiden, banyaklah spare part yang ditukar ganti. Berapa kali jugaklah enjin beliau gua kena hantar overhaul. Dan tak terkira jugaklah banyaknya maintenance-maintenance yang gua buat untuk 'tenggiling'. Tapi, disebabkan faktor usia, pikap beliau sudah sampai tahap luput. Nak naik bukit pun bukan main struggle lagi sekarang. Semput, beliau sudah semput.

Lama kelamaan gua pun dah start terdetik nak cari pengganti, ekoran berhari-hari telinga gua disaji lagu Malique feat Black Mentor. Gua percaya, beliau faham.

Gua start berangan nak pakai motor dari tajuk Yamaha. Dalam kepala, gua macam mula berkenan dekat FZ 150. Smart woi! Tengok harga pun gua rasa gua masih mampu nak ikat perut. Bentuk pun cantik. Orang cakap, pikap dia pun boleh tahan. Dapatlah gua bawak Banker Permatang Pauh hari-hari layan bukit Fasa 9 kat Sri Gombak ni.

So, satu malam....

Tatkala bini gua sedang kusyuk bermain twitter di atas kusyen empuk, gua cepat-cepat bukak laptop. Ikon Google Chrome cepat-cepat gua klik. Tak sampai 20 saat, Chrome terpacul di paparan skrin dan terus gua search gambo model Yamaha tersebut untuk ditunjukkan kepada bini gua.

"Gua rasa gua nak angkat ni la, untuk ganti 'tenggiling'. Lu rasa macamana?" tanya gua sambil mengalihkan skrin laptop ke arah pandangan beliau.


"Hurm...cantik!" balas Banker girang.

Gua tersenyum. Cantek lah, bini gua dah setuju. Gua anggap fasa pertama nak bodek persetujuan membeli motor baru dari 'Menteri Kewangan' dah mula nampak harapan.


Namun, hepi gua tak lama, bila beliau tiba-tiba mengeluarkan pertanyaan yang tampak kurang konpident.

"Tapi......" 

"Apa yang tapinya? Lu tak percaya dengan keadaan financial gua ke?" balas gua pantas. Tinggi sikit tone gua kali ini. Cemas barangkali.

"Bukan sebab financial. Financial lu mmg dalam tangan gua. Gua yakin lu boleh angkat. Cumanya......"

"Cuma apa?" gua dah start hilang sabar.



***


"Ini kan motor 2 lejang....tahu ke lu bawak motor ada clutch?"



Itu jam gua rasa nak mengamuk. Tapi tak tahu nak tempeleng siapa.




P/S: Entah siapa la cipta teknologi motor ada clutch ni. Susah betei gua nak khatam! Jilaka.

6 comments:

Abejame said...

Tu la dulu tanak blajar ngan aboh...sekarang nak beli moto cluth dah susah

diyana Farid said...

Tenggiling? hahahha lama betoi tak baca belog hang.

diyana Farid said...

hang tak tau bawak moto clutch? meh belajaq dari bf aku nih. heheheh

Sandokhan said...

Abejame:
Bukan aku taknak belajar. Aku cepat panik bila berhadapan dengan scene bukit dan traffic light. Gila apa woi. Fobia wooo..enjin mati tgh jalan.

diyana Farid:
EX5 aku tu nickname dia mmg 'Tenggiling'. Hur...hur..hur..

Belajaq dari BF hang? Yang mana satu ni? Hahaha..

bobby gonzalez said...

tu la hg sape soh angkt tgn pandang kt kitorg mase lpak kt mamak kan dh terlanggar bontot kete..hahaha
aku ajak belajar moto clutch mase kt hostel dlu hg xmau..

Sandokhan said...

Bober:
Kalau aku tak angkat tangan, nnt hangpa kata aku sombong pula. Bukan takmau bob...cuma tak tahu nk kuda motor sapa masa belajar dulu. Takkan nk pau motor Aboh memanjang?

Haha Haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...