Friday, November 23, 2012

Gigit

(Entri khas sempena The Walking Dead season 3)



10 minit pertama Walking Dead:

"Kalau satu hari gua digigit zombie, apa lu nak buat?" tanya bini gua yang tiba-tiba. Out of the blue kata orang putih.

Gua terdiam. Apahal pulak Banker Permatang Pauh tanya gua soalan-soalan yang berkait dengan hidup dan mati ni? Di plasma TV, masih terpasang The Walking Dead season 3 episod 6, dimana Carl Grimes yang masih bersedih kerana terpaksa menembak kepala emaknya yang mati melahirkan bayi baru. Teorinya, kalau tak 'dihabiskan' di otak, Lori Grimes akan bangun, and she'll become one of 'them'.

"Err...apa gua nak buat?"

"Ya lah...apa lu nak buat? Will you do the right thing?"

"The right thing? Err...like putting a bullet to your brain, so that you won't turn into a walker? Macam tu?"

"Yup. Exactly. So, dalam keadaan terdesak macam tu, would you shoot me in the head for the sake of your own survival?"

Gua dah agak. Banker Permatang Pauh nie memang emosional sikit bila tengok cerita Zombie. Kahkahkah! Sebetulnya, soalan dia tu agak mencabar gua nak jawab. Silap jawab, sofa yang gua tengah bertenggek ni bakal jadi katil gua ler ini malam. Sikit-sikit gua rasa bini gua ni saja nak menguji sejauh mana cinta gua terhadap beliau. Tapi, gila apa nak uji cinta gua berlatarbelakangkan scene Zombie apocalypse? Mana lagi gua ada choice selain survival? 

Tapi, kalau gua tak jawab soalan mencabar nie, malu la gua sebagai somi. Mana gua nak letak muka wei!

Setelah puas gua memikir dan menimbang tara reason-reason yang sesuai supaya beliau tidak terasa dengan pilihan gua, dengan konpidennya gua bersuara:

"Gua rasa gua tak tergamak untuk headshot kepala lu..."

Bini gua tersenyum. Nampak ada sedikit lega dari raut wajahnya yang dari berkerut menghabiskan episod 6 yang sungguh dramatik ni.

"Kenapa?" tanya beliau pendek.

"Gua tak sanggup. Lu kalau nak mati, bukan kat tangan gua. At least biar kita sama-sama cari jalan keluar. Gua akan buat apa yang boleh untuk selamatkan lu."

Gua tersengih. Bini gua pun tersengih. Tapi, sifat ingin tahu beliau tu masih merobek-robek hendakkan jawapan yang sampai dia sendiri tak tahu nak tanya mende dah. So, diajukan soalan lain pula. 

"Kalau within 48 hours gua dah jadi zombie? Lu nak buat macamana? Lu nak potong rahang gua, cabut gigi gua dan potong dua tangan gua sama macam Michonne buat, so that I won't bite you to your death?"

"Kalau lu dah turned, gua tak ada pilihan lain gari tangan lu dan pekup mulut lu dengan kain, macam The Gavenor buat dekat anak dia Penny tu..."

"Then?"

"Then, gua seboleh-boleh akan bawa lu pergi jauh dari danger zone, dan cari mana-mana hospital or science lab. Gua yakin mesti ada survivor yang tengah buat kajian macamana nak buang disease tu, so that lu boleh kembali jadi manusia semula. I won't give up on you. There must be a way.............."

Pergh, itu jam gua rasa gua dah bagi jawapan paling dasat yang pernah gua pikir. Siap ada 'I won't give up on you' lagi tu. Baru la nampak macam seorang suami yang sejati. Orang cakap, romantik yang bertempat. Bini gua pula seakan dah dapat penjelasan yang dia nak. Dia dah boleh senyum lebar sambil meleparkan mini flying kiss ke gua. Lu orang takkan tahu betapa kembangnya bontot gua time tu. Perasaan dia macam baru lepas lulus ujian memandu sebenarnya. Tunggu masa nak menjerit keriangan, tapi tak boleh sebab hari dah malam. Ha, gitu la lebih kurang.

"Thanks...lu memang caring gila."

Kami pun sambung menonton episod 6, sambil kat tangan masing-masing nyambil-nyambil scroll timeline twitter.



5 minit lepas habis Walking Dead

"Tadi lu dah tanya gua. Sekarang gua nak tanya lu pula. What would you do?" tiba turn gua pula nak tahu jawapan dari bini gua, masih bersituasikan Zombie Outbreak.

"Do what? if you got bitten by walkers?"

"Ya la. Cuff me...or shoot me?"

Bini gua tersenyum. Pendek saja dia jawab.

"Gua tembak je. For my own survival"



Cis! Sampai hati....


P/S: Gua tak rasa gua nak copy episod 7 dari Ezhar. Sentap! Sentap!

4 comments:

Unknown said...

apa yang aku mampu katakan...hanyalah... "kah kah kah...!!!" hahahhah

Abejame said...

Hehehe....takpe cin....lebih baik mati dipelukan isteri dari hidup menyusahkan isteri...tp hang mmg caring cin....awwww

diyana Farid said...

cehhhhh macam novel plak aku baca (1st thought).

dan aku rasa jawapan aku pun sama macam bini hang. hehehhe.

bobby gonzalez said...

hg wat stail shaun of the dead la cin..ikat rantai pastu ajak men xbox skali..mmg jd peneman di kala sunyi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...