Wednesday, September 8, 2010

Kisah Pecah Tayar

Horror kan?
Lokasi: Ukay Perdana
Masa: 8.55 pagi

Hari isnin merupakan hari yang teramat malas bagi gua. Kalo orang tua-tua pernah kata, Jumaat adalah penghulu segala hari, tapi bagi gua plak, Isnin adalah penghulu kepada segala ke'boringan'. Yer arr...dah la nk menunggu 4 hari lagi untuk next hujung minggu..bapak lama gila tu wehhh...penyeksaan beb!


Nak dijadikan cerita, gua terlambat bangun smlm (memandangkan hari ni hari Selasa, so smlm la Isninnya). Mana taknya, lepas sahur biasanya gua sambung tido. Cuma smlm jer gua xleh nk tido sbb struggle nk habihkan 'Battlefield II:Bad Company'. Sedar-sedar jer dah pukul 8.45 am. Owhhh Sh***tt! gua dah lambat kaw-kaw nieh. Apa lagi, melompat ahh gua masuk toilet. 

Kul 9.05 am gua kalut kuar rumah. Lepas kunci apa yang patut, cepat-cepat gua sambar motor. Dari Ukay Perdana nak sampai ke MRR2, makan masa dalam 3-4 minit jgak la biasanya. Tapi, semalam gua koyak throttle, hahaha..2 minit jer.

Sampai simpang nak masuk MRR2, gua perasan kat belakang gua ada mamat naik RGV lama. Dari traffic light Giant, dia x sabo2 nk potong gua. Aiseh...jalan besar baii..nk potong, silakan jer larh! Dok 'pon-pon' kat belakang, bingit ahh telinga gua. Time gua kasik jalan, dia xmo potong plak. LOSER. Bila jalan dah clear, dia pun potong la...by the way, masa dia potong tu, gua dgn dia sama-sama nk menghala ke Ampang. Elok dia sebelah gua jer, tetiba:

"POM !! or BEDEBOOM!! or TEBABO!!" 
(Pilih la mana-mana bunyi yang korang rasa sesuai utk describe satu letupan kecil) 

Satu bunyi bingit bunyi seakan-akan tayar pecah tetiba kedengaran. Cheewah..kedengaran tuh..macam ayat Cerpen la plak.Gua pandang mamat yang dok cuba nk potong gua tu,  dia macam dok check-check motor dia. Dalam hati gua, gua seronok giler. Rasakan. Tadi dok 'bakar-bakar' aku sangat...kan dah pecah tayar tuh! So, dengan selambanya, gua dengan muka macho potong la dia balik sambil mamat tu terhoyong-hayang tunduk untuk notify keadaan tayar motor dia. 

Masuk jer MRR2, jalan clear giler. Memandangkan gua dah kecut giler sebab lambat, gua pun koyak la throttle sekoyak-koyaknya (koyak?). Time nie, perkataan yang hanya boleh menendang-nendang otak gua hanyalah "TARDY! TARDY! TARDY!" Aiseh..lambat lagi gua hari nieh...mampoih la nama gua terpalit dalam email nnt. Kompeni tmpt gua keja nie, bleh lewat smpi kul 9.15 eventhough office hour start kul 9. Lebih daripada 9.15, dah dikira TARDY, dan masuk rekod. Kalo memanjang TARDY, jangan banyak tanya la kalo gaji tahun depan naik ciput je.

Sampai jer kt ESSO, MRR2 tetiba gua rasa motor gua goyang. Tayar belakang gua dah lost kontrol dah. Hampir gua nk tergolek time tu, sebab tayar belakang dah xleh grip dah...mujur kat belakang gua clear, xde kereta..kalo tak...tahun nie gua beraya kat sepital kerajaan la gamaknya. Mengikut experience gua sebagai rempit azali, kalo goyang macam nie, sah tayar pecah. Pelan-pelan gua kontrol motor, navigate smpi masuk ESSO. Sah! memang tayar belakang gua pecah. 

Disebalik kepecahan tu (cam sial jer ayat?) gua ada terasa sket pelik...memandangkan gua pakai tayar tubeless, kalo pecah pun, biasanya dia kuar angin sket2 jer...pendek kata, kalo pecah start dari simpang, pelan2 bawak bleh la smpi Ampang. Nie,takde pun. Terus kong! lembik macam gua pakai tiub dulu. Check punya check..MAK AII!!!!...punya la besar besi yang menyucuknyer (sila refer gmbar diatas). Sape la laha**t yang buang besi super-duper butthurt nie atas jalan. Dahnya tu, pecahnya pun cantek jer timing, betul-betul dekat dgn stesen minyak.

1st thing gua buat, tipon opis dulu. Mention pasal ke'malang'an gua nie. Pastu gua tolak motor smpi ke dalam ESSO, which is kt tempat isi angin. Time gua sampai jer, tup ada satu Sentra Silver agak stupid potong gua punya queue. Dah la gua berpeluh2 tolak motor. Dia plak bleh potong queue gua plak nk isi angin. Kuar dari kete ala-ala Shamsul Yusoff pakai spek itam besar dari muka. Memang sesuai la gua nk sepak. Dah la x tnya gua nk isi ker tidak, terus sambar hos tu and pam tayar belakang keta dia. Tunggu mamat nie setel pam, ada la masa gua terbuang dalam 5 minit. Bila dah setel, dia pun sangkut balik hos tu kat cangkuk tiang pam. Sambil-sambil tu dia tengok gua sambil tegur ala-ala friendly 1Malaysia:

'Tayar pecah ker abang?'

Abang? Hello mate! lu nampak super tua dari gua, lu panggil gua abang? Cilakak btul..

'A'a..pecah sket' sambut gua dengan hati yang bengkek berpura-pura senyum.

Mamat tu pun blah dari situ. Aiseh, abang oii...kalo setakat nk tanya macam tu, tak terubat pun sakit kat hati gua nie...makin bengkek ada la. Buat bazir air liur aje. Malas nk layan tensen pagi, gua terus capai hos pam tu dan terus cuba isi angin. Ternyata malang makin menyiat-nyiat ketensenan gua. Tayar gua xleh nk pam terus. Maybe sebab lubang tu besau sangat, angin xleh nk kempul-kempul masuk dah. Terduduk jgak gua sekejap. Tardy dah tentu dah...skang masalah nk pegi kedai motor nie. Nak menolak...mak aiii...bulan posa nie wehh. Keja gila gua pagi-pagi nk tolak motor pegi kedai. Kat depan tu, enterance bukit antarabangsa. Kalo nk ikutkan, kalo gua masuk dari situ pun, bleh jer smpi rumah gua. Baju dah berpeluh-peluh nie. Balik tukar baju pun cara jgak. Tapi, tu la..dah nama pun Bukit Antarabangsa. Cari penyakit kalo gua tolak motor naik bukit. Mmg tak terjalan la..dah la gua sandang beg notebook yang super berat nie. Nasib nasib...

Well, gua pikir, kalo tak tolak, tak kemana jgak gua hari nie. Nak EL, cuti dah habih gua tiaw untuk raya. Ahhh...malas nk pikir, gua tolak la. Tapi, bukan ikut Enterance Bukit Antarabangsa tu, gua tolak ikut tmpt gua keluar tadi, Enterance Ukay Perdana. Gua terpaksa tolak melawan arus, which means, gua menghadap kereta-kereta yang datang dari depan gua sambil gua menapak dgn motor di bahu jalan. Dengan panas yang tengah menggila, gua layan jer tolak sambil menyanyi lagi Sofaz - Dan Bila Esok yang dah seminggu gua hafal. Hahaha...Peluh mmg x hengat la. Baju corporate hari Isnin gua tu dah macam baru lepas angkat dari washing machine dah. Adoiii..bala-bala.


Dengan nafas yang seakan-akan macam nk putus, ditambah plak kedahagaan yang super-duper unbelievable, tangan gua dah setat kebas. Time nie baru la gua rasa heavennya bawak kereta, kalo rosak pun, park jer tepi jalan. Ada air-cond. Tunggu mechanic sampai. Sebenarnya, kalo korang perasan, kat stesen-stesen minyak biasanya ada iklan-iklan haram yang berbunyik macam nie:
  • DIN TAYAR (24 JAM) - 019*******
  • MAHU TUKAR TAYAR? SEMUA JENIS TAYAR BOLEH..CALL 013*******

Mamat-mamat yang ada business express camnie, biasanya dipanggil 'Rider'. Diorang nie mmg bagus. Kalo nk kata doktor nampak hebat kalo keja 'on-call', drg nie namblas kali lagi hebat. Call jer, 10 menet drg sampai. Tapi, drg punya 'katok'  mmg kaw-kaw la. Yer la..masa gua pakai tayar biasa dulu, kalo pecah, tukar tiub kat kedai motor just RM8. Tapi, kalo call drg, tukar tiub biasa jer maunyer dekat-dekat RM25. Charge service 24 jam. (ceh, 24 jam hapanya...pecahnya kul 9 pagi).Berbalik kepada hari malang gua nie, gua bajet nk save sket..memandangkan nk raya-raya nie. Rasa-rasa gua sanggup la merempuh batas-batas dahaga menolak motor dari membayar RM30++ untuk khidmat Rider nie. 

Dari ESSO nak sampai ker kedai motor kat simpang luar enterance Ukay Perdana tu, makan masa 40 minit jgak la nk tolak. Tu pun seingat gua, 5 kali gua berenti sambil melihat-lihat keindahan alam (amik napas). Smpi jer kedai motor. Gua xleh nk cakap aper dah. Smpi apek pomen tu tnya apa mau repair pun, gua x mampu nk reply..nk amik nafas. Aiseh..aper pnya malang la gua hari nie. Dekat 10 minit jgak la melepak kosong kat kedai apek tu, sambil cuba nk recover nafas-nafas yang terumpil time tolak motor tadi. Dah gua rasa-rasa agak OK sket, gua pun pergi la kat apek tadi, sambil tunjuk tayar tubeless belakang gua yang dah kempis gilababeng. Apek tu dengan berbekalkan spanar hidup di tangan kanan, berjalan ke arah motor gua dengan rokok yang terjuih di bibir. Aiseh apek nie, time bulan-bulan posa camnie la ko nak tambah dugaan aku..

Sambil menghela asap rokok Dunhill Light yang panjang, tatkala bunyian enjin kereta di MRR2 membingitkan jalan-jalan keinsafan, si apek pomen tu menyapa:

"Haiya kawan..lu punya tayar nie manyak teruk woo..." 
"Teruk? teruk cemana,bos? biasa tayar tubeless gua pecah, bleh tampal cam biasa jer?"
"Lu tengok sini aaa..(sambil menunjuk-nunjuk kesan tikaman kat tayar). Ini macam punya lubang arr..kalo kasi tampal pun, gua x rasa lu bleh smpi pejabat. Silap haribulan arrr..sikit jam lagi lu kasik tuntun lu punya motor balik. Dia punya koyak bukan jenis lubang...ini jenih koyak panjang ke bawah wooo..banyak besar.."
"Aiseh...so apa macam tokey?"
"Lu kena tukar lu punya tayar, kawan. Ini tayar sudah tak boleh pakai maa.."


Tukar tayar? Aiseh...bunyi yang x berapa nk sedap didengar. Niat di hati nk save, tapi last-last harapan jer la..


"Kalo tukar tayar baru, berapa boss?" tanya gua dalam keadaan yang berkerut.
"Dalam RM6X.XX"
"Tayar TT100 ke boss?"
"Ya la...TT100. Kalo lu mau bunga lagi baik aaa..wa kasik lu Dunlop la..tapi dia punya harga dalam RM8X.XX..ada mau?"
"Err...pakai TT100 dah la.."


Seb baik dalam wallet still ada note-note yang mampu cover duit tayar tuh. Yer la..dah la hari Isnin. Pagi plak tu..celah mana gua nk runner gi ATM. Elok gua kasik green light je, apek tu pun start la merongkah tayar motor gua. Dengan baju yang still x berapa nk kering lagi, gua pun cari la penjuru yang ada bangku tetamu. Dapat jugak la gua rilek sekejap setelah nk 'cikendon' kepala lutut nie menapak. Dekat 15 minit jugak la apek tu tukar tayar gua. Masa dia nk buang tayar lama gua tuh, sempat gua cabut objek lah*n*t yang menjahanamkan duit gua pagi-pagi buta nie. La...bukan paku pun, anak kunci patah rupanya. Tapi dalam la tusukan tuh. Rasanya kalo cucuk perut korang, cepat-cepat la korang pi Klinik amik injection kancing gigi.Sila refer gmbo kat bawah:


Objek durjana yang menjahanamkan tayar motor gua pagi-pagi lagi

15 menet berlalu. Tukar tayar dah setel. Setelah gua setel payment dengan apek tuh (cheewah..payment tuh..macam purchase juta-juta je), gua pun sarung balik jeket gua, dan terus blah dari situ. Tayar dah OK, jam dah dekat kul 10.30 pagi. Mmg cari penyakit la kalo gua bawak motor cam kura-kura. So, tanpa segan silu dan berbaur perkauman, gua blah selaju yang mungkin, membelah angin, membidas dedebuan bukit untuk ke pejabat yang gah berdiri di tengah-tengah kota KL. Tapi, langit x selalu nya cerah.Ceh..mmg x cerah pun, sebab by the time gua lepas exit DUKE jer, hujan turun dengan ganasnya. Gua yang x sempat nk benti pakai raincoat nie, terpaksa la redah hujan tu smpi ke opis. Mak aiii...apa punya nasib la pagi2 Isnin nie.


Apek pomen tengah beraksi
Smpi jer opis, gua dah rasa macam baru balik dari Sunway Lagoon jer. Dengan terketar-ketar kesejukan, gua bukak pintu opis dan gua sengih kat semua orang yang dok perati kat gua macam xde mende yang berlaku.Hahaha...giler x selesa pakai baju yang lembap nie. Nasib baik la gua ada tinggalkan blazer gua kt opis, bleh la buat cover baju corporate basah nie. 

So, tu larh cerita Isnin nan malang yang gua nk story-mory dalam post gua kali nie. Giler kuat dugaan semalam. Seb baik x terbuka pose gua nie. Kalo tak, berlobang lagi puasa tahun nie. Hahaha...Kenapa Allah test gua? Entah la..ujian pun gua rasa ada jugak. Tapi, balasan pun gua rasa ada jugak. Haha...bab balasan tu, gua rasa cam 100% terkena balik kat gua jer. Kenapa? camnieh...kat opis gua, ada sorang staff nie, selalu kasik alasan tayar pancit kalo dia lambat datang opis. Korang bayangkan la...kalo seminggu sekali pancit bleh la ktorang terima..nie sampai tiap2 hari pancit, apa hal beb! So, tiap2 hari jugak la gua bantai gelak dalam hati lepas membaca email staff whereabouts nie. Sebab dalam email tu, HR akan stated every staff yang lmbat bersama alasan-alasan yang kadang-kadang gua rasa a bit funny. So, gua rasa balasan semalam adalah disebabkan gua gelakkan mamat tu kot? 

Hurm, ntah la. Kalo la balasan, gua terima dengan redha. Mungkin ada hikmah disebaliknya kot. Maybe tu satu sign utk gua stop gelakkan or perlekehkan orang. Tapi, kalo la semalam tu satu ujian, gua terima dengan rela hati jugak. Bak kata bini gua, Allah x akan turunkan ujian kepada seseorang itu, melainkan seseorang tu mampu nak menerimanya. Hurm...mampu ke aku nie? 
Huarghhhhh...mata dah ngantuk. Gua nk 'selam' dulu kot. Pengajaran disini, mulut jangan jahat. Kang x pasal-pasal tolak motor lagi. Hahaha...adios mate!

'Charlie bit me..aoooouchhh'

2 comments:

Afams Chan said...

Tu la keistimewaan Ramadhan..ko kutuk mamat tu last2 ko pun tayar pecah..

tapikan..kes2 Rider ni kadang2 ada agenda disebalik agenda..ada certain area diorg sengaja letak paku bertaburan di jalan moto agar tayar moto2 yg lalu tu pecah..ntah2 ko pun kena kat tempat mamat tu jugak ape..c

Sandokhan said...

nie semua ujian di bulan posa, Afam. Giler dahaga aku hari tuh...niat kat kepala nie atas-atas pagar jer nk tunggang coke.hahaha...seb baik iman aku tebal sket!

Hurm, pasal Rider nie selalu aku dgr. Drg sendiri tabur paku. Drg sendiri cari untung. Biasanya drg wat keje nie kat highway jer. Yang aku kene nie, main road Ukay Perdana. Kalo kat sini pun drg buat keja jugak, mmg bingai sekampung la...haaish...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...