Tuesday, September 13, 2011

Jeles Itu Perkara Normal

Power...memang power



Gua kembali nak mereview pasal Arsenal. Gua tau lately nie pembaca-pembaca gua (kalo ada) amat menyampah kalo gua tulis pasal kronologi dan ke’best’an kelab merah-putih di kota London ini. Kalo ikut logik, gua peduli apa dengan menyampah korang. Blog gua, gua punya suka la, ye dopp?

Semorang tau, lepas Arsenal kena ayam 8-2 dengan satu kelab cilaka yang self-proclaimed ‘terlalu power’ dalam EPL, Pak Wenger telah mengambil satu langkah yang amat drastik dalam merombak skuad. (Gua sebut drastik OK, bukan drumstick ) Wenger yang sebelum ini terlalu obsess dalam membentuk “sperma-sperma muda” Arsenal, telah mengubah managerial policy yang beliau pegang bertahun-tahun. Itu pun setelah puas dicarut-carut dan di’boo’ oleh fan sendiri.

So, langkah drastik Wenger ialah beliau berjaya menambah 5 orang muka-muka baru yang amat berpengaruh dan berpengalaman. Ternyata seluruh peminat Arsenal berasa amat lega dengan pembelian ini kerana rata-ratanya pemain-pemain baru ini lebih terer menyepak bola dari kanak-kanak ribena Arsenal yang sedia ada. Antara pemain-pemain tersebut adalah:

1) Per Mertesacker
Lahir pada tahun 1984. Pemain yang dianggap sebagai ‘harapan terakhir umat manusia’ dalam mengepalai jentera pertahanan Arsenal. Pemain yang berketinggian 6 ft 6’ (1.98 m) ini dikatakan sebagai jalan penyelesaian kepada masalah set-piece, sepakan sudut dan situasi bola-mati yang sering menghantui skuad bimbingan Wenger. Beliau yang sebelum ini beraksi dengan salah satu gergasi Bundesliga, Werder Bremen menjadikan lagenda Tony Adams sebagai pemangkin semangat beliau untuk beraksi bersama Arsenal. Pergh!

2) Mikel Arteta
Siapa Cesc? Siapa Nasri? Itulah antara ayat-ayat sinis peminat Arsenal serata dunia kepada dua ekor bekas budak-manja yang pernah beraksi untuk The Gunners. Ketiadaan kedua-dua individu ini ternyata amat membimbangkan skuad Arsenal sebelum ini kerana kualiti hantaran seorang ‘Playmaker’ berbakat amat perlu untuk memenangi sesuatu perlawanan. Mikel Arteta adalah seorang pemain yang telah lama berada dalam radar Arsenal. Pemain ini pernah diura-urakan sebagai ‘Xabi Alonso’ bagi Everton dan berjaya menempatkan Everton dalam saingan Liga Europa. Ini kerana hantaran beliau (terutama hantaran silang dan hantaran jauh) amatlah tepat, dah sesuai disambar oleh seorang pemain sayap yang laju seperti Theo Walcott dan Ryo Miyaichi. Wenger berjaya melengkapkan perpindahan Arteta ke Arsenal dengan nilai bidaan sebanyak 10 juta. Masalah midfielder yang world class? Huh, do tell.

3) Andre Santos
Posisi Pertahanan Kiri sememangnya menjadi posisi yang ‘iconic’ bagi Arsenal. Namun, sejak Gael Clichy berhijrah ke Manchester City kerana ingin memenuhi impian wallet beliau, hanya Kieran Gibbs sahaja yang layak mengisi kekosongan itu. Bagaimanapun, Gibbs adalah salah seorang ‘sperma-sperma muda’ yang masih banyak perlu dilentur. Dan sebab inilah Arsene Wenger telah menghantar scout-scout beliau ke Turki dalam usaha menandatangani pemain pertahanan kiri Fenerbache, Andre Santos. Berusia 28 tahun, pemain ini dikatakan sepower Cafu dan sepantas Ashley Cole dalam teknik menyerang. Selain mempunyai puluhan caps beraksi dengan skuad Brazil, Andre Santos juga…..(Ahh, fuk..gua dah takde idea nak describe) . Pendek kata, pemain ini memang power dan layak menggantikan pemain bek kiri Arsenal sebelum ini. GAEL WHO?

4) Park Chu-Young

“Jika Menchester ada Park-Ji Sung, Arsenal ada Park Chu-Young”

Kapten skuad Kebangsaan Korea Selatan. Beliau yang sebelum ini pernah beraksi dengan FC Seoul dan AS Monaco, amat teruja setelah menerima panggilan telefon oleh Arsene Wenger. Setelah diayat manis oleh Wenger, Park akhirnya bersetuju untuk beraksi bersama Arsenal dengan nilai belian yang tidak ditakrif (undisclosed fee). Beliau kini mengenakan jersi no.9, yang telah lama dibiarkan usang sejak Eduardo da Silva berhijrah ke Shakhtar Donestk. Ikhlasnya, kehadiran Park dalam skuad baru Arsenal amatlah dikehendaki memandangkan prestasi turun naik van Persie yang amat merisaukan. Serius gua risau dengan v.Persie nie woi!!


Begitulah sedikit sebanyak pasal Arsenal yang gua nak sembang petang-petang Selasa cenggini. Eh, mesti semua tertanya-tanya kenapa gua tak describe pasal Yossi Benayoun? Hakikatnya, kehadiran Benayoun bukanlah besar bagi kelab Arsenal. Beliau hanya dipinjamkan oleh Chelsea, dan bukanlah dijual. Oleh kerana itu, inzalnya tidak standing inzal 4 orang nama-nama yang telah gua describekan di atas. Dengan adanya pemain-pemain bertaraf bintang ini, tiada alasan lagi bagi Wenger untuk terus mengemaraui rak-rak trofi di Emirates.

“In Arsene We Trust Frust Trust”



gambar gua cilok dan edit dari Zimbio.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...