Friday, February 3, 2012

Prank?

“Zaril, nampak gaya kau kena pergi jugak Bintulu hari ni. Flight ko petang nie pukul 1.50. ” kata bos gua setelah puas bertekak dengan beberapa krew kapal mengenai ketidakfungsian rangkaian kompiter mereka di atas kapal di Bintulu.

Bila bos gua mood tak tenteram, gua tak berani nak argue lebih-lebih. So, sebagai staff yang menurut perintah, gua ikutkan aja, dengan harapan KPi gua bakal mantap menjelang bulan Jun nanti.

“Tapi bos, Wireless Router tak beli lagi. Takkan saya redah macam tu ajer?”

“Nah, kau amik NetGear ni. Nanti kau setup balik, ganti router 3Com atas kapal tu. Aku rasa router tu yang buat connectivity problem tu.” balas beliau sambil menghulurkan sebuah kotak bertulis ‘NetGear’ diatasnya.

Netgear? Alamak...gua amat tak suka dengar nama brand nie. Equipment mereka melecehkan! *gulp*

“NetGear nie memang lain sikit cara setting dia. GUI dia tak sesenang DLink, TP-Link ataupun Cisco LinkSys. Tapi tak apa, Setup Manual ada kat dalam. Kau base dari manual saja.” balas beliau sambil tersenyum. Agaknya dia perasan dahi gua berkerut tatkala mendengar perkataan ‘Netgear’ yang terpacul dari mulut beliau sebentar tadi.

Gua ambil tanpa banyak bunyi. Dah kemas barang apa-apa yang patut, gua gerak meninggalkan opis menuju ke LCCT. Lagi 2 jam flight nak berlepas. Harap-harap kapaltebang Tony Fernandes sanggup tunggu gua.


***


Tiba di Bintulu, dia dijemput oleh seorang agent yang diupah untuk menguruskan hal-hal evakuasi dan pengangkutan sewaktu gua menjalankan tugas di Bintulu Port. Menurut bos gua, kapal kampeni tempat gua keja sedang berlabuh di Pelabuhan Pasir Putih, dan mereka sanggup melanjutkan perjalanan mereka ke tengah laut selama 2 jam dengan harapan gua dapat memulihkan kembali kondisi kefungsian internet mereka.

Turun saja dari van agent, gua terus meluru masuk ke kapal dan berjumpa dengan Kapten Wong. Setelah beliau brief apa yang patut, gua terus memulakan kerja. Satu persatu cable network gua check. Satu persatu jugak lah network port gua test supaya gua faham masalah mereka. Bak kata bos gua, internet adalah sumber nyawa orang kapal. 2-3 bulan duduk di laut, internet saja la sumber suratkhabar mereka untuk mengetahui apa yang terjadi di darat. Fesbuk pun tidak terkecuali juga. Sesekali bila upload gambar bergambar sebelah enjin kapal, rasa steady juga sebenarnya. Orang kapal kata la, gua mana tau sebab gua dah resign fesbuk!

Sah! Gua dah jumpa masalah dia. 3Com wireless router mereka memang ada problem. Sejam lebih juga gua naik turun deck - cabin crew - mess hall - captain's room - engine's room nak detect problem. Balance ada lagi 50 minit sebelum pukul 9.30 malam. Kapten dan anak-anak kapal dah panas bontot nak meninggalkan port sebab dah kurang ampuh menjawab panggilan dari klient mengenai bila nak bertolak ke destinasi.

Cepat-cepat gua keluarkan NetGear yang gua bawa tadi untuk disetup. Riang juga hati gua itu jam, sebab problem sebenar dah boleh kompem. So, lojiknya selepas gua tukar router ni, segalanya akan selesai dan gua boleh balik hotel untuk pekena mandi air panas seround dua. Ya lah, badan pun dah bau kambing ni!

Namun, langit tak selalunya cerah. Bila gua selak jer NetGear punya manual:

Bahasa Cina?








P/S : Kapal berjaya juga berlayar malam tu....tapi selepas another 30 minutes delay.

P/S II : Gua dan 'NetGear' skang dah declared musuh ketat!



image credit to DocumentingReality

3 comments:

Afams Chan said...

Oh, aku rasa aku boleh mencarut kaw-kaw bila bukak buku manual tu. Kah kah kah..style lah!!

kamal yahaya said...

huhuhu~ saya suka... saya suka...

Sandokhan said...

afams-chan: Mencarut tu takde la, tapi bengang mencanak-canak tu, sesekali timbul jugak.

kamal yahaya: Amboi~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...