Thursday, February 16, 2012

Kerol & Mael (Interview)


Mael: Eh, kau masih keja tempat lama lagi, Rol?

Kerol: A’a, kat tempat lama lagi. Dah masuk 4 tahun aku kat sini.

Mael: Owh, aku ingatkan kau dah chow. Eh, aku tengok dari tahun lepas status fesbuk kau kencang-kencang. Interview sana-sini, semua update kat situ. Takkan satu pun tak kena, bro?

Kerol: Entah la bro...quite banyak jugak aku pegi interview tahun lepas. Banyak jugak yang aku short-listed. Last-last haghammm...

Mael: Sabar la bro...ada rezeki kau ler tu nanti. Apa yang tak kena,ek? Kau tak friendly kot time interview? Gaji kau demand macam level-level VP?

Kerol: Kau ni…..bercakap macam orang tak cukup akidah. Apa gila aku nak demand tinggi-tinggi? Aku demand based dengan aku punya experience la. Aku nie punya dah habih friendly dah. Tu pun still tak dapat-dapat lagi.

Mael: Kahkahkah! Rilek la bro…Chill chill. Aku gurau saja.

Kerol: (terdiam menahan panas di hati)

Mael: So skang, kau buat apa? Cuba dan terus mencuba la yer?

Kerol: Nampak gaya macam tu lah. (sambil menyalakan sebatang rokok)

Mael: Keep on trying bro. Jangan give up. Kau nie aku tengok setakat nak short-listed tu, senang sangat kau boleh qualify. Cuma nak lepas short-listed tu yang kau selalu sangkut. Heran jugak. Apa yang tak kena dengan kau ni?

Kerol: Entah la, aku dah habih pikir dah. Nak kata hensem, muka aku orait juga. SPM aku ada, Degree aku ada. Pointer tu kucar-kacir la sikit.

Mael: Hurm…kalau boleh aku bagi cadangan la kan, apa kata….lepas nie kalau kau pergi interview, kau pakai cermin mata. Alarh...yang palsu-palsu pun tak apa.

Kerol: Cermin mata? Aku tak rabun la...cadangan kau tu, cuba setting ‘genre’ dewasa sikit. Adoyai...

Mael: Alarh...kau ikut jer cadangan aku ni.

Kerol: Err..apa rasionalnya pulak dengan next interview aku? Macam tak masuk jer cermin mata dengan sessi interview?

Mael:  Bila kau pakai cermin mata, muka kau nampak ‘nerd’ sikit. So, cerah sikit harapan kau nak dapat kerja. Trust me, sesetengah kampeni suka hire orang nerd dari orang yang mengaku kacak, kalau kau nak tahu.

Kerol: Dah aku dilahirkan tak nampak macam nerd, nak buat macamana. Tak mo lah, ridikeles la idea kau ni.

Mael: Seriously bro, aku rasa better kau pakai cermin mata. Sebab…

Kerol: Sebab apa?

Mael: Kalau tak pakai cermin mata, muka kau macam ‘orang pecah rumah’.

Kerol: ... 




2 comments:

Kamal Etiqa said...

pakai cermin mata.. rambut belah tepi.. pakai minyak rambut sikat kasi rapat...

Sandokhan said...

Kamal Etiqa: Tu gaya habih nerd sgt tuh! (by da way..lu pnya avatar, ada iras-iras Khalid Ibrahim la wei! Kahkahkah)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...