Wednesday, March 23, 2011

Warkah Buat Isteriku



Jam dah pukul 7.50 pagi. Hari nie gua dan Banker kuar rumah agak awal seperti hari-hari biasa. Takde lah awal mana pun, 10 minit je. Normal rutin gua, sebelum gua kunci pintu, gua akan buat inspection dalam rumah. Kipas angin off ker tidak, lampu solek padam ker tidak, kipas bilik sidai baju on ker tak. Dah tugas ketua keluarga,kan? Dan kebiasaan juga sebelum gua finalize kunci grill, gua akan bertanyakan beberapa soalan penting kepada Banker Permatang Pauh:

“Henpon lu amik ke tak? Jangan kata tertinggal kat dalam rumah plak? Gua dah nak kunci grill dah nie...”

“Ish, gua dah amik la..ada dalam handbag nie...” balas Banker selamba.

“Air oren, pass keja, kunci rumah spare?” gua tanya lagi. Double check!

“Iyerr! Gua dah amik. Semua dalam handbag nie. Cepat la...dah lambat nie, jom!”, jawab Banker sambil menunjuk-nunjukkan handbagnya kepada gua.

Bila semua dah OK, gua pun kunci la grill. Banker kelihatan terkial-kial membetulkan jaket motor beliau. Helmet hitam dia sarungkan ke kepala dengan berhati-hati, takut rosak tudung, katanya.

“Lu tu, kadang-kadang phone pun boleh tertinggal...” gua tambah lagi.

***

Bermula dari MRR2, gua pancung ikut AKLEH. Jalan jem toksah dok cerita la. Motor nak mencelah pun kadang-kadang penin’. Begitu ramainya manusia berpusu-pusu keluar bekerja. Semuanya hamba sistem, macam gua. Kesesakan trafik di sekitar Kuala Lumpur membuatkan gua dan Banker lebih selesa merempit. Boleh celah-celah. Takyah stuck dalam keta sambil dok dengar DJ-DJ overrated mengomel!

*sighs*

Lebih kurang doploh minit perjalanan, gua sampai di depan bangunan tempat Banker bekerja. Turun jer dari superbike, Banker menanggalkan helmetnya lalu dimasukkan dalam box gua.

“Apa-apa hal, call gua,ek? Phone lu bawak,kan?”

“Ish lu nie. Berapa kali nak check? Gua bawak la. OK la...gua nak naik opis nie. Take care tau.” Kata Banker sambil melambai-lambaikan tangannya kat gua.

VOOSH!

Sepantas kilat gua membelah angin, menuju ke opis. Sesekali gua cilok-cilok maut tatkala puluhan kereta dan bas menghimpit sesama sendiri sambil menunggu lampu trafik bertukar hijau. Nak cepat punya pasal. Bermula dari awal tahun 2011 membawak ke hari ini, rekod tardiness gua masih bersih. Dan kemantapan ini la yang membuatkan gua berkobar-kobar untuk sampai awal ke opis dan menjadi lebih produktif (Uwek!)

Di perkarangan parkir, gua park motor kat hujung kedai mamak Bayu. Kelihatan beberapa brader opis gua melambai-lambai tangan ajak lepak minum dulu. Tapi, gua sengih dan menggeleng kepala tanda takmo memandangkan gua nak punch-card dulu. Gua capai beg Targus yang terletak kemas di raga motor, dan terus menuju ke lift.

Ting!

Aras 9. Aras gua nih. Alhamdulillah, gua 10 minit awal. Time to start a new day. My career, my life! Hari nie gua akan lebih produktif! Ganbatte!

“Ark?”

***

“Eh, awal lu sampai. Apsal tak masuk dalam?” tanya Risdi yang baru saja melangkah keluar dari pintu lift.

Gua sedih. Soalan itu terlalu pahit untuk gua telan. Namun, gua gagahi jua untuk menjawab:



“Gua tertinggal pass….”


Cilakak!


P/S: Satu hari gua terpaksa tebal muka pinjam pass orang untuk akses pintu. Baik pintu utama, pintu bilik server bahkan pintu stor. Adehh! Cemana gua boleh tertinggal pass atas meja makan plak! Kalo Banker Permatang Pauh baca nie, mampoh seminggu gua kena bahan…

“Karma’s a bitch!”

Gambo dicedok dari JensexHay

2 comments:

Anonymous said...

ngeh ngeh ngeh..gua suka ja lu bebel pagi2..sbb gua bkn morning person..b4 dis gua asyik dengar pak nil bebel..sejak merempit dgn lu..pagi gua bit bosan..bila lu bebel gua lupa itu ini..hidup gua jadi lebih ceria..bab karma..gua no komen..ngeh ngeh ngeh..apapon gua lap u lebey dr gua lap sama karim..;P

Sandokhan said...

aiseh..lu komen pakai 'anonymous' la plak.Sori sori gua terlupa create akaun Gmail lu. Nanti gua create,ek?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...