Thursday, March 3, 2011

Salahkah Gua Merasa Bersalah?

Nie adalah benda yang berlaku kat gua pagi nie. Kisah benar.

Tiap-tiap hari lepas hantar Banker kat opis, gua pecut kapcai gua selaju-lajunya menuju ke opis. Eventhough jarak opis gua dengan opis Banker hanya beberapa kilometer jer, tapi kalo dah jem tahap cipan, maunya 15 menet jugak nak sampai ke Megan Avenue.

Sampai ja kat opis gua, jam di tangan ada lagi 15 menet sebelum waktu punch card. Cantek ahh! Gua tak tardy lagi. Perut rasa lapo, so gua singgah la kat satu gerai nasik lemak tepi jalan berdekatan dengan opis gua.

Menu pagi-pagi gua, memang bihun goreng letak telur dengan sambal nasik lemak. Tetap & wajib, memandangkan gua apply nasik hanya hari minggu ja (sebab badan dah berat). So, tengok kat gerai akak tu, bihun still ada lagi, cukup-cukup untuk portion gua jer. Alhamdulillah. Rezeki gua ada lagi pagi nie. Tuhan masih sayangkan gua.

Kat gerai nie, ada 2 orang pekerja. Yang tokei, Akak A adalah tukang cedok, taruk lauk, lipat-lipat bungkusan, dan decide harga. Manakala Akak B plak adalah orang yang tolong bungkus makanan yang dah didecide harga oleh Akak A ke dalam plastik, dan mengambik duit dari pelanggan (So, korang paham kan kronologi dan role individu-individu nie?)

Masa beratur nak order kat Kakak A, awek depan gua nie sungguh tak beragak-agak. Sekali tapau pat lima nam bungkus. Hangin betul gua nak menunggu. Nie mesti kes budak baru kene buli dgn colleague soh beli sarapan pagi nih. Muka dia pun nampak macam perlu dibuli jer. Huh! Menyirap betol nak tunggu Akak A setelkan dia punya order. Jam kat tangan lagi 10 menet pukul 9. Kalo gua tardy pasal tunggu awek nie setel tapau-tapau dia, memang dia nie nak mintak sekeh!

Sampai la turn gua. Kat belakang gua ada pat lima orang dok tengah beratur. Gua paham perasaan orang beratur nie, so gua cepat-cepat decide lauk-lauk gua. Zup! Zap! Zup! Zap! Akak A bungkus dengan pantas dan passing kat Akak B yang tengok dok melayan bungkusan-bungkusan order awek kat depan gua tadi.

Selesai jer awek tu bayar, gua pun mendapatkan Akak B. Terkumat kamit dia kira gua punya menu.

‘Adik amik lauk apa tadi, akak lupa la...’ tanya Akak B yang memang blur tak bleh nak sorok-sorok.

‘Err..saya amik bihun goreng, dengan telur mata jer...then sambal’ balas gua tenang sambil mengeluarkan dompet.

‘2 ringgit..’ balas Akak B setelah berjaya calculate value menu gua.

2 keping not singgit-singgit dihulurkan. Gua amik bungkus bihun goreng gua, dan bergegas naik opis nak punch.


***


Jam dah pukul 10.50 pagi. Bihun goreng gua yang beli tadi belum terjamah-jamah lagi, disebabkan beberapa komputer geng-geng opis terpaksa discan sebab disyaki ada Malware. Motto karier gua tahun 2011: ‘Kerja dulu, perut kemudian’.

Ahh….Perut gua tak boleh handle lagi dah. Gila lambat gua bekfest hari nie. Setel scan apa yang patut, gua berjalan menuju ke pantry. Gua capai gelas biru gua, dan lantas membancuh air Nescafe. Kombinasi Nescafe ‘O’ panas dengan bihun goreng telur mata memang ‘A’. Ditambah plak dengan aroma Nescafe yang sungguh memikat! Ahh, gua malas nak citer panjang. Gua nak makan!

Pelan-pelan gua selak bungkusan bihun goreng.

ITADAKIMASU...!!!!!

Ark?

***


Seingat gua, gua tak order Bihun Goreng campur Koay Teow Goreng. Siap ada Ayam Masak Merah, Telur Sambal dengan Kerang lagi. Ini bukan RM2 punya meal nih!

Sah! Akak B tertukar bungkusan plastik gua dengan awek tadi punya.

So, nak kira macamana nie? Kira halal ke?

Kah kah kah!    


2 comments:

Afams Chan said...

fuhhh..

esok ko bayo je la lebihan tu..kalo akak A tu halalkan, memang rezeki ko..kalo dier tak, kene la bayo jawabnye..

Sandokhan said...

Hahaha...dah kenyang aku tibai...baru aku nak bayar...mengamuk jugak Akak A tu kang..keh keh keh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...