Thursday, May 5, 2011

Gua Facepalm Berkali-Kali


Dalam 28 tahun gua hidup kat dunia, nie la first time benda nie berlaku depan mata gua.

Gua lunch kat mamak Harmain petang tadi. Memandangkan gua lunch sorang-sorang (huh! Gila loser) hari nie, lunch hour 1 jam, gua just utilize doploh minit ja. Setel makan, perut gua rasa tak berapa nak bleh blah. Gua bingkas bangun. Kertas putih kecik bertulis “RM3.50 + RM1.20” gua genggam kemas sambil berjalan ke kaunter bayaran.

Sampai di kaunter, kelihatan ada 2 orang tengah beratur. Orang didepan skali tu, kalo tengok dari stail dressing jenis baju kemeja bunga beserta seluar slack besar di peha-kecik di kaki, gua bajet nie Mat bangla.

Dia nie, nak beli topup. So, dia pun berborak la (dalam bahasa dia) dengan Mapley tu. Sesekali gua tengok mapley kaunter tu mengangguk-angguk tanda faham. Mat Bangla tu ada jugak try cakap bahasa melayu, tapi accent dia jelas kelaut. Pung! Pang! Pung! Pang!, not seploh ringgit dengan kad topup kecik sebesar simkad bertukar tangan. Peh, zaman skang topup kad kecik betul. Dulu masa zaman gua pakai prepaid, kad topup besar daun pakau, siap boleh buat unlock pintu bilik kalo terkunci dari dalam (master skill).

Dah setel bayar, dia beredar dari kedai. Turn skang, orang depan gua plak yang bayar. Lama betul mamat nie setel. Sekali makan nasik kandar sampai 5-6 lauk. Tercirit mapley tu nak kira. Last-last, mapley tu frust. Dia keluarkan kalkulator dan memaksa brader depan gua nie ulang balik lauk apa yang dia tibai. Hangin jer muka brader tu. Gua plak tambah la hangin sebab gua kena beratur lama....cis!

Tetiba mamat bangla beli topup nie datang balik. Kali nie, dia bawak satu jenis phone jenis Motorola senyum (Motorola V088) yang bapak lama gila punya model. Gua perasan, bateri phone tu pun dia cabut. Dia segera memotong line gua dan brader-makan-lauk-banyak untuk mendapatkan mapley yang tengah tensen mengira harga nasik. Nampak dari segi facial expression, gua rasa dia macam nak tuntut refund.

“Anney…bla…bla…bla…topup..bla..bla..bla..kari…bla..bla..bla..Maxis…bla..bla..”
(maaf, gua terpaksa censored perbualan ini kerana gua sendiri tak paham)

Bangla tu merungut. Gua dan brader depan gua terkebil.

“Bam!”

Kalkulator di meja kaunter dihempuk kuat. Mapley yang dok tengah serabut kira lauk brader depan gua nie, dah hilang sabar. Dia dah ‘owh snapped!’. Dari gaya sedutan nafas yang agak mendengus, gua rasa tak mustahil mat bangla nie makan penampor jap lagi.

“Dey macha…bla..bla..bla..topup. Bla..bla..bla..scratch. Aiyoo! Bla…bla..bla..Poodah cheit! ” (maaf, gua terpaksa censored perbualan ini lagi sekali kerana gua tak paham)

Mapley tu reply jenis padu gila. Terkebil-kebil mat bangla tu. Dengan tak semena-mena, dia tersenyum dan menggaru-garu kepala. Muka yang bengkek tadi bertukar jadi muka comel. Sambil mengucap ‘thank you’, dia blah dari scene tanpa menoleh kepada kami lagi.

“Apa punya orang. Bikin susah orang saja. Cheiit!”

Mapley tu kembali bercakap bahasa ibunda gua. Dia membetul-betulkan kalkulator beliau sambil meneruskan kalkulus harga nasik brader depan nie.

“Anney, kenapa tadi tu? Kenapa lu marah sama dia? Dia ada buat salah ka?” tanya brader depan gua kepada mapley tadi.

Hish, berani gila brader nie. Dah la dia dok tengah kusut kira lauk lu, lu sengaja nak tambah hangin dia plak. Gua bajet, mamat nie pun ada potensi nak makan ‘kaki mapley’ jap lagi nie.

Mapley tu menghela nafas panjang. Dah tenang sket, dia pun bersuara:

“Dia sudah beli prepaid sama saya. Tapi, dia datang balik sini tadi, marah-marah…”

“Aik, apahal plak anney? Lu jual topup tipu ka?” gua memberanikan diri mencelah perbualan.

“Mana ada, abang. Saya jual betul punya. Saya marah bukan sebab apa. Saya jual topup, sudah 6 tahun. Tapi, ini first time saya jumpa orang mau isi topup, dia satu kali cabut keluar dia punya bateri sama simkard. Dia mau taruk itu kad topup dalam itu simkad punya slot. Bila tarak muat, dia datang sini marah sama saya. Siap mau refund lagi. Kalo abang dekat saya punya tempat, abang marah tak?”

Gua facepalm. Brader depan gua pun facepalm. Kami facepalm sama-sama.

Wujud lagi orang camnie kat KL.

Memang rare.....


gambar dicedok dari Aku Cemuih

5 comments:

Afams Chan said...

Aku pun facepalm gak pas bace entri ko neh..

Aku skang guna post paid, so tak tau la prepaid mcm mane dah skang tp aku rasa aku still leh beza antara sim card n prepaid kot.. hahahah.. but bro, betul la weh, zmn top up kad besar tu pun aku guna sbg kunci pendua pintu. Hahaha

ParkAir said...

Aduh maybe dekat tanah ibunda dia topup macam tu. Sengal punya mat bangla.

velasrizal said...

mmg ssh nk jmpa dh budaya cmni kt kl

Unknown said...

hahaha..ntah camne aku blh tbukak ko pnye blog ni.skali baca tgelak aku..kesian mat bangla tu.ntah2 dia pn xth tahun ke brp dh dia idup skg ni.

Sandokhan said...

Afam: Dulu pnya prepaid kad sekeras kadphone, tu pasal bleh buat unlock pintu.

ParkAir:Hahaha...aku x tau la. Maybe Bangladesh sana, topup kalu..ini macam juga cara..(apsal aku ckp macam Bangla nie)

Velasrizal: Amat susah bro. Aku nie kira antara yang bertuah.

Ilah: Hehe..selamat datang. Apa mimpi ko terklik link nie? Seriau aku wehhh... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...