Monday, May 16, 2011

Mood 'Ketat' IT Support ...#3

 “Bro! Gua takleh print nie. Apahal,ek?” - pekik Amri. Tinggi jugak tone dia. Tengah marah agaknya.

Pekikan mamat tu tadi mengejutkan gua dari tido. Pantang betul orang kelui nama gua time gua nak tido-tido ayam. Sakit tekak, tau tak? Nak-nak plak Amri nie. Malas sungguh nak datang tempat gua. Jarak cubicle gua dengan dia hanya beza sepelaung je. Apalah sangat datang cakap elok-elok, daripada terpekik sampai satu opis boleh dengar.

“Lu nak print kat printer mana nie? Network printer kat D-9-8 ke?” – tanya gua sambil menggosok-gosok mata.

“A’a. Tolong bro. Gua ada benda nak kena submit nie..” – pekik Amri lagi.

Heran? Network printer tak hidup plak ke? Baru tadi gua print dokumen kapal. OK aje? Untuk memastikan teori gua benar-benar tepat, gua run command prompt, then gua ping IP printer tersebut:

Reply from 192.168.X.XXX: bytes=32 time<1ms TTL=255
Reply from 192.168.X.XXX: bytes=32 time<1ms TTL=255
Reply from 192.168.X.XXX: bytes=32 time<1ms TTL=255
Reply from 192.168.X.XXX: bytes=32 time<1ms TTL=255

“Ada jer reply…kenapa pulak si Amri nie takleh print?” getus hati kecil gua.

Tapi,
Gua rasa-rasa, gua macam dah jumpa apa puncanya. Brengsek! Nie mesti problem yang sama nie. Mesti punya. Untuk double-confirm, gua tanya si Amri nie balik (sambil memekik):

“Bro, CPU lu kat bawah meja ker, atas meja?”

“Bawah meja. Gua tak letak kat atas, semak meja.”

“Owh, kalo macam tu, lu cuba on Mozilla. Boleh browse Google tak?”

“Tak..connection time-out…” – balas beliau. Selenga jer muka.


See? Gua dah agak dah. Tapi, gua tak mengomel. Benda-benda macam nie, memang gua hadap tiap-tiap hari. 2 minit kemudian, lepas gua setel problem Amri, gua sambung lelap macam biasa.


Cilakak!


P/S: “ Kalo cable network tercabut, sampai kiamat pun lu takleh nak print. Tu la, kaki tu, jangan buas sangat. 5 minit skali, dok ‘hentam’ CPU lu, bukan kata port network ja, bapak power supply pun boleh tercabut, bingai…. ”

6 comments:

velasrizal said...

kaki tak bebedong tu.. ada org gak jenis yg cmni iskh iskh

Sandokhan said...

hahaha...mmg ada bro. Slalu aku jumpak...!

Anonymous said...

Amri??? cm aku kenal jerk... hahahha
biase la babe, org buzy..... xpun, wat2 buzy

ParkAir said...

Haha aku pun selalu kena. Biasanya golongan veteran la masalah remeh2 mcm ni.

Anonymous said...

aku slalu gak kene cin..solution nye ang cucuk kemaluan die kat port netwrk tu..abih citer..

Sandokhan said...

Ganas sgt method tu, bober! xdenyer aku nak pegang kemaluan dia...chiss!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...