Wednesday, September 19, 2012

Tak semua orang boleh "Move On"...




Hari ni kerja opis banyak seperti biasa. Tapi, itu tak menjadi halangan kepada gua untuk sekali sekala membelek-belek iPhone dan membaca pukalan tweets yang bersarang di susur masa sejak dari tengah malam semalam. Ini adalah sindrom biasa bagi orang yang seronok main twitter. Ahh, lu orang parti fesbuk, lu orang mana tahu!

Tadi, gua ada terjumpa satu tweet dari DailyMail UK berkenaan dengan Cesc Fabregas yang akhir-akhir ini dikatakan banyak mengeluarkan kenyataan memuji-muji Arsene Wenger dan pencapai Arsenal pada musim ini. Dalam Artikel tersebut, Cesc menyangkal dakwaan kelab-kelab bola gergasi Eropah yang Arsenal sudah hilang taring dan sudah boleh di’write-off’ bagi member laluan kepada kelab yang lebih layak. Pergh, macam jilaka sungguh Journos kolum sukan Eropah ni, kan?

Kenapa Gooners benci pada Cesc?

Sebagai seorang Gooners, tindakan Cesc yang lari balik ke boyhood kelab sedikit sebanyak menampakkan dia seorang yang gloryhunter yang sangat keji. Jujur gua kata, Cesc Fabregas adalah midfield terbaik Arsenal satu ketika dulu. Bakatnya yang superb dalam membuat hantaran, skill on avoiding horror tackles dan bakat mengemudi jentera tengah menjadikan beliau seorang midfield yang digeruni pada usia yang sangat muda. Tapi itulah, mungkin disebabkan faktor ‘homesick’ untuk balik ke Spain, dan ketika itu juga ramai penyokong Barcelona menyifatkan Cesc adalah calon pengganti yang sesuai sekiranya Xavi memilih jalan untuk bersara. 

So, rapuhnya seorang Cesc, beliau memaksa Arsene Wenger meletakkan nama beliau di dalam senarai player yang available untuk dijual. Yeah, Barcelona yang pada itu dikendali di bawah Pep Guardiola memang sudah lama target mamat ni. Nama Fabregas sudah lama bersawang di dalam shopping cart mereka. Mulanya, Wenger berkeras tak mahu menjual, tapi akhirnya akur dengan yuran perpindahan sebanyak 34 juta Euro. Yang sadisnya, bila deal 100% complete, tabloid Sepanyol menyifatkan Barcelona sign Cesc dengan harga yang sangat murah. Kenyataan seumpama itu adalah ibarat melempar mancis ke balang kerosene. Penyokong Arsenal memang hangin!

Pada mata penyokong Gunners, Cesc blah pada ketika Arsenal tengah susah dan struggle untuk menang. Sangat tidak sesuai. Timing tak kena langsung. Effect daripada ketiadaan beliau, Arsenal sangat susah untuk menang pada setiap perlawanan. Ketiadaan beliau memang sangat dirasakan. Peristiwa paling menyayat hati adalah apabila dimalukan Manchester United 8-2 di Old Trafford. Gila bhaii, 8 bijik Szczesny bolos. Rilek saja. Keeper yang bolos sebegini banyak sepatutnya disuruh balik kampung dan hidu gam tayar. Itu gua rasa lagi elok. Van Persie (waktu itu) struggle untuk perform, midfield tak beroperasi dengan sistematik dan our defenders were suck! Really suck!

8-2. Yeah, those were the days…

Waktu itu memang sangat malu. Kat twitter seminggu tak stop-stop kena troll. Arsenal kelab tadika yang pelihara anak-anak ikan la, Mamy Poko dan Wenger dah sain MOU untuk keluarkan Lampin-pakai-buang Edisi Terhad Arsene Wenger la…bla bla bla bla. Itu yang kat twitter, gua juga terpaksa berhadapan dengan penyokong EPL tegar di ofis ni lagi la. Kena troll sikit, gua pergi menyorok dalam stor menangis kat penjuru. Gila rapuh gua time tuh. Waktu itu, gua sangat marah dengan Cesc. Macam setan punya marah. Kalau arwah bapak gua ni seorang kadi, gua tak izin dia kadikan majlis perkahwinan Fabregas. Gila babi punya marah! I was soo fukken pissed!

(Ok, part menangis dekat penjuru tu gua kelentong saja. Sapa percaya, mak dia belen!)

Tapi, Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar. Nak dijadikan cerita, seminggu selepas dimalukan, Wenger berjaya sign 4 player baru untuk membantu mengemudi jentera formasi. Gua ingat lagi, waktu itu Wenger sign Mikel Arteta dari Everton, seorang mid-field yang dah lama gua minat. Serius gua minat. Ini bukan cerita main-main or saja nak up. Masa gua main CM (Championship Manager…sekarang ni dah tukar jadi Football Manager), Arteta adalah player yang gua wajib beli tak kira kelab apa pun yang gua main. Masa tu, Arteta adalah hero Glasgow Rangers. Pergh! Tak sangka impian sign beliau di laman virtual menjadi reality akhirnya. Gila riang gua waktu itu. Tuhan saja yang tau berapa tinggi gua meloncat kegirangan. Other than Arteta, Wenger juga sign Andre Santos dari Fenerbache, Per Mertesacker dari Werder Bremen dan Park Chu-Young dari Monaco.

Pelan-pelan Arsenal develop momentum untuk menang setiap game. Perlawanan demi perlawanan kami (kami?) tempuh dengan bersemangat dan akhirnya percaturan Arsene Wenger membuahkan hasil. Jentera midfield kembali awesome. Rembatan kencang Van Persie sudah mula mencari jaring lawan dan barisan pertahanan kembali terkawal. Kelab demi kelab Arsenal berjaya tumpaskan dengan machonya, dan perlahan-lahan jugalah peritnya tiada Fabregas dapat dikikis dari kepala hotak. Seriously, melihatkan kredibiliti Mikel Arteta di tengah padang, dibantu oleh Tomas Rosicky, Alex Song dan Aaron Ramsey membuatkan kami para Gooners sudah berani claim :”No Fabregas No Problem..”. Yeah, waktu itu kestabilan pasukan berjaya dikekalkan.

Honestly, pada pendapat gua, there’s no loyalty in football. Players will come and go. Bila Jack Wilshere kata “I’m a Gunner till I die….”, gua kaw-kaw punya gelak. Masa lu belum sampai, Jack. Belum sampai. Gua percaya, bila lu dah setaraf dengan Cesc nanti, mentality lu mesti berubah punya. So, think before mouthing-out any stupid statements. Gua bercakap dari sudut realistik. Ada betulnya hasrat Cesc untuk keluar dari Arsenal. Gua tak salahkan dia 100%. 7 years without a single trophy and he has made the right decision to leave this club. Somehow kalau dia terus stay, ini akan mencacatkan perjalanan karier bolasepak beliau. Let say, if kita tanya seorang pemain bola sepak, kenapa dia main bola sepak? Rata-rata jawapan tipikal mereka mesti akan jawab untuk piala, untuk medal, dan untuk income. Samalah macam scene karier kita. Kalau dah bertahun-tahun tak ada kenaikan gaji, tak ada bonus, should we stay? Somehow it’s not good for our career path and most of us will leave in searching for a better future.

Cuma….

Seperti gua kata tadi, Fabregas blah pada timing yang sangat tak kena. Serius tak kena. Itu saja yang kami marah.

Ah, sudahlah. Lets forget about him.  Now we have Santi Cazorla, the talismanic midfielder. And also we still have Jack Wilshere in our squad, who is still recovering from a serious knee injury. Arteta? Heh, beliau tetap awesome di mata gua. Diaby juga sekarang tengah on-form. I think Fabregas should move on with his ‘boyhood’ club and stop pretending that he still loves Arsenal. Stop praising and making any statements about us (good or bad) going through harsh times. Seriously, you don’t know what it feels like, because you weren’t there. We surely can make it without you, positively. Thank you Fabregas, and now scram! Go play elsewhere…!

Gua tau gua dah OK.

Cuma…



Tak semua orang mudah memaafkan. Especially Amar. Gua tau dia masih berdendam dengan Fabregas. Calar di hatinya masih berdarah. Parut dijantungnya masih berkuping. Buktinya?

Ini tweet dari DailyMail:


Ini tweet yang gua respond:


Ini tweet yang Amar balas:


Hati kau keras, Amar…hati kau keras!



Kehkehkeh!







Artikel gua cedok dari: DailyMail
Screen-cap Amar: Twitter 

3 comments:

mohd amar abdullah said...

Haha...gua mmg tak move on bab Cesc ni.hangin satu bdn.

Abejame said...

Hahaha....aku tgk mcm org gile talak plak fan Arsenal nie....move on dude

Sandokhan said...

Abejame:
Ini bukan masalah meroyan abe, masalahnya beliau dicuri pada harga yang sangat tidak berpatutan...kemudian dah curi, banyak bunyi pula...tu jer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...