Thursday, September 6, 2012

Triple H - Lesnar. The greatest SummerSlam match ever!



Pada perkiraan gua, SummerSlam 2012 dah dekat 2 minggu melabuhkan tirai PPV. Dari pendapat gua sendiri yang tak seberapa ni, matches tahun nie tak gempak sangat berbanding tahun lepas. Tapi, main event yang gua tunggu-tunggu, iaitu Triple H lawan Brock Lesnar memang tidak mengecewakan langsung. In fact, terlalu gempak sampaikan gua sendiri tak jemu ulang DVD 2-3 kali. 


Walaupun Triple H adalah penggusti kegemaran gua, namun dari awal lagi gua dah bajet yang beliau akan kalah di tangan Brock Lesnar. Seriously, fizikal Brock Lesnar sangat besar dan awesome berbanding ketika last match beliau yang gua layan, menentang Bill Goldberg di WrestleMania-2004. Kali ini Brock tampil dengan kepak yg lebih lebar, lengan beliau lebih besar. Agak over kalau gua katakan peliknya badan Brock ni, mcm Franky dalam One Piece selepas 2 tahun ‘dihantar’ ke pulau rahsia Bartholomew Kuma. Gua pun pelik WWE ni. Difahamkan pihak Vince McMahon tidak menawarkan kontrak baru untuk Brock, memaksa beliau meninggalkan WWE untuk ke NJPW (New Japan Pro Wrestling) dan ‘bergocoh’ disana selama 2 tahun. Selepas itu, sebab dah bosan agaknya, Brock quit professional wrestling sekejap dan menjerumuskan diri dalam Mixed Martial Arts, hingga beliau berjaya memenangi gelaran UFC Champions. Power woi…serius power. UFC mana main berlakon-berlakon mcm gusti WWE…


*Bunyi cengkerik….*


OK, back to story. Feud antara Triple H – Lesnar bermula apabila lengan Triple H ‘dipatahkan’ Brock dengan menggunakan teknik Kimura Lock, satu teknik kuncian yang owesome dan khususnya digunapakai dalam gelanggang MMA. Sebab apa Brock buat mcm tu? Contract-offering wise. Siapa yang jadi orang tengah? Sapa lagi kalau bukan ‘The Slimeball’ Paul Heyman.

Dalam gelanggang, masing-masing merenung tajam ke arah lawan mereka. Tapi seriously, Triple H nampak sangat kerdil bila berdepan dengan Brock Lesnar. Atas kertas, memang gua dah jangka Brock akan menang bergaya, dan Triple H won’t even stood a chance to shine. Ewahh! Apa yang gua jangkakan memang betul. Brock meluru padu dan menjatuhkan Triple H ke kanvas gelanggang just like that! Brock menggunakan kelebihan ilmu MMA fighting style beliau di K1-Hero untuk membelasah ‘The Cerebral Asassin’ selembik yang mungkin. Hammerfist, Back head strike dan kombinasi ‘clinch’ bertubi-tubi Triple H tahan. Gua yang tengok banyak kali match ni pun tak terlepas menggigit bucu bantal tanda risau. Takut-takut kalau Triple H cedera teruk, alamat cuti panjanglah beliau 4-5 bulan. Gua punya nervous memang lain macam ketika itu.  Risau….memang risau.

Tak cukup dengan itu, Brock juga memfokuskan kea rah lengan Triple H, yang pernah cedera akibat Kimura Lock. Bermacam-macam moves yang Brock buat untuk melemahkan lengan Triple H. Arm-trap Body Slam atas meja commentator, Jumping Stomp on biceps/triceps dan beberapa siri serangan yang ‘ouchhh!’. Logiknya, with an injured arm, how can he (Triple H) delivers Pedigree, ye dop?


Asakan demi asakan yang Triple H ‘makan’, gua dah boleh agak dia akan tumbang dengan cepat. Namun gua silap, bahkan The King of Kings bangkit dari kelembikan dan terus berusaha menumbangkan Brock. Beberapa siri tumbukan straight ke muka Brock tampak kurang berkesan, namun Triple H menukar strategy dengan mengenakan beberapa huge body-blow ke perut Brock.

Sekali bajet, gua garu kepala juga dengan perancangan Triple H nie. Apa dia ingat dia Big Show ke, ada genggam penumbuk yang besar kalau nak main body blow ni? 7-8 punches di torso, Brock nampak rilek mcm tak ada apa-apa yang berlaku. Tak nampak cedera langsung.

Tapi,

Nyata hemat gua silap. Hentaman demi hentaman di perut menyebabkan Brock Lesnar sukar bernafas. Kesempatan ini diambil Triple H untuk menghempas Brock ke atas meja commentator bagi mencederakan lagi rusuk beliau. Bila Brock dah start penat dan sukar bernafas, Triple H pula mengambil tempat dan mendominasi perlawanan. Brock punya level injury, sampai muntah air tepi gelanggang siakk.  

Tapi, disebabkan ‘skrip’ WWE mengkehendaki Triple H kalau di tangan Brock Lesnar, momentum bar Brock Lesnar dinaikkan secara cheat-code dan terus ‘finisher’ Brock Lesnar memantul-mantul. Triple H yang leka melepaskan tumbukan ke torso Brock Lesnar dapat dihidu. Ketika timing sangat kena, Brock memerangkap lengan Triple H dan terus mengenakan ‘Kimura Lock’ yang bagi gua, move yang sangat devastating. 

Kimura Lock

Seriously, submission move ini sangat bahaya. Bukan main-main punya bahaya. Sejak gua layan MMA dan Bellator, gua pernah tengok beberapafighters yang patah bahu akibat terperangkap dalam ‘submission hold’ ini. Triple H terpaksa tapped-out kerana tidak dapat mencapai tali gelanggang, seterusnya memberikan kemenangan kepada Brock Lesnar.



Gua ambil remote DVD, gua tekan button ‘rewind’ sekali lagi.




photos credit to: College Combat & WWE.com


3 comments:

Abejame said...

Akhirnya....ade post baru....ko post pasal wrestling je ar wei....mmg ko punya strong point.

Sandokhan said...

ceh! jujur sungguh komen ko. Habih trasa hati aku...hahaha

Abejame said...

Terimalah kejujuran ku...walaupon ia pahit utk ditelan.....wahahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...