Wednesday, January 16, 2013

My Honest Review : WWE The Shield



First of all...who the fuck is The Shield?

No, no...i'm not talking about that TV Series starring Michael Chiklis. No. No. Not that Shield. Yes, since Imma fan of pro-wrestling, So I'm actually referring to this 'The Shield' (please refer picture below)

Dari kiri: Dean Ambrose, Seth Rollins & Roman Reigns

Ewahh..

Nampak? Nampak? Tu baru sikit intro gua kasik dalam Inggrish. Kalau panjang sikit, lu orang memang muntah hijau punya!

Ok, back to the topic. Kalau lu orang tengok RAW kat Astro Supersprot setiap selasa (channel 811 utk SD, dan 833 untuk HD), lu orang akan dikejutkan dengan kehadiran satu kumpulan yang menamakan trio mereka ini sebagai 'The Shield'. Trio ini dianggotai oleh 3 orang wrestler yang tak berapa nak mendapat tempat di RAW mahupun Smackdown! supershow (as a wrestler), iaitu Roman Reign (The Enforcer), Seth Rollins (The Technician) dan Dean Ambrose (The Mastermind).

Tugas mereka ni senang!

Apa saja match yang tengah sedap berlaku di tengah gelanggang, The Shield akan datang untuk membuat 'kacau'. Istilah kacau disini adalah interference yang membolehkan pengadil menamatkan sesuatu match sebagai 'no contest'. Hampa,kan?

Apa fungsi The Shield ni?

Menurut apa yang dihuraikan oleh Dean Ambrose semasa ditemuramah oleh Michael Cole dalam satu siri RAW beberapa bulan lalu, mereka bukanlah satu organisasi atau party crasher yang berkasta rendah seperti 3MB mahupun Mean Street Posse. No! Mereka ada kelas mereka yang tersendiri. Menurut Ambrose, objektif mereka dalam WWE adalah untuk 'membetulkan sesuatu yang tidak betul menurut sistem'? Nampak? Nampak?

Lu orang paham tak ni? Meh gua terangkan.

Let's pick a wrestler. Contohnya Sheamus. Untuk mencabar seseorang reigning champion pada satu PPV yang terdekat, satu match yang bakal menentukan who is the number 1 contender akan diadakan. Dan tiba-tiba, Sheamus menang. So, secara automatiknya main event untuk WWE Champion match pada next PPV akan dilansungkan antara Sheamus dan current WWE Title Holder.

Then comes the main event. Dalam main event tersebut, Sheamus gagal nak jadi new WWE Champion, dan championship belt tak bertukar tangan. Ikut rulebook WWE, untuk challenger, tak ada rematch clause untuk shot for another match. You either get back into the long waiting list or stay the hell out of the way until new WWE Champion is crowned. Kalau title holder yang kalah, dia pula memang entitled untuk satu rematch clause. Apapun rematch clause ini setahu gua sekali saja. Itupun, kalau General Manager of RAW or SmackDown tak launch match untuk cari next no.1 contender.

Ikut apa yang Ambrose kata, the point that ticked them to launch the assault on WWE Superstars adalah apabila Ryback dan John Cena yang ntahapahapa berulang-ulang kali dapat chances untuk bertarung dengan CM Punk. WWE Management tidak lagi stick kepada rulebook tersebut, bahkan suka-hati pilih the next no.1 contender tanpa perlu melalui match saringan seperti yang dilakukan sebelum-sebelum ni. Kejap-kejap Cena. Kalah. Then Ryback pulak. Kalah lagi. Next PPV, muka diorang lagi yang challenge CM Punk. So, apa yang tak betul disini adalah that goddamn 'rulebook' tu la, pada fahaman The Shield.

So, the assault begun.

Jadi, apa bezanya The Shield nie dengan The Nexus?

Bagi gua, The Shield ni, diorang ada kelas. Diorang ada karisma. Diorang bukan low-level thugs yang suka buat kacau tak ada tujuan. Diorang ada principle; iaitu "to bring back the long-gone justice to it's throne of awesomeness!". Apa saja yang diorang nampak macam dah 'hanyut', diorang interfere. Amacam, kelas kan? Ain't nobody gotta tell them what to do. They will do it at anytime, anywhere and anyhow the wants. Nexus? Heh, Nexus members only serves to their faction leader, which was Wade Barret. Semua interference adalah semata-mata untuk memberi peluang kepada Wade Barret to become WWE Champion. It's like the members took so many beating, so that their leader will be crowned the Champion; and bring reputation to the faction. Nampak? Prinsip saja dah ada beza.

Macamana nak kenal The Shield?

So far, their attire adalah berpakaian serba hitam from top to toe, covered with bullet proof vest. Gua tak pasti apa fungsi vest tu, memandangkan takkan ada pun scene tembak menembak peluru hidup dalam supershow RAW mahupun Smackdown. Maybe it's just the matter of how to look cool and charismatic in front of the millions of WWE Universe.....i guess?

Entrance style?

Biasanya bila muzik 'BAD' by Downstait, mereka bertiga akan march secara crouching-style in a straight line. Dan mereka akan keluar from the arena's exit door, down to the long staircase, and straight to the ring. Pergh, memang smart. Dan in-style. Itu yang penting brader. Style!


Team signature maneuvers?

The Aided Powerbomb. Satu jenis powerbomb yang diexecute menggunakan 3 kudrat athletes. Ambrose dan Seth Rollins akan membanting the victim up in the air, while Roman akan tunggu untuk menyambut crotch victim tersebut dengan teknik powerbomb hold. And then,

"BAMMMM!" (and thank you for coming)

The Aided Powerbomb

Ryback adalah superstar yang paling banyak 'makan' team finisher ini. Atas lantai, atas commentator's table, atas plain table match. Semua dia dah pernah rasa.

So, itu la serba sedikit pendapat gua tentang The Shield. Yes, gua memang jenis minat faction. Tapi, gua tak pernah jumpa lagi group yang seawesome The Shield selepas nWo dan The Generation-X. I just don't care what is your agenda, or your created motto. It's all about style, bebehh!

Kalau lu nak yang lebih otai, lu orang better follow twitter Adib Zaini. Dia lagi power pasal pro-wrestling sebenarnya. Pengetahuan gua hanya limit setakat WWE/WWF, WCW (dulu), ECW(dulu) dan TNA sahaja. Tapi, brader ni segala macam bentuk pro-wrestling dia layan. NJPW, ROH, FCW, OVW dan lain-lain. Bila gua bersembang dengan dia di twitter, rasa diri ini sangat kerdil. And he's a very interesting guy. Very humble and tak memilih bulu nak reply mentions di twitter.

Siapa Adib Zaini? Dia penulis Buku Fixi #Zombijaya




"We're not renegades, we're not mercenaries. We're not The Nexus ... we're about honor, we're about principles. Where honor no longer exists, we will step in...."





Pictures credit to FTLOW, WWE Instagram & Bleacher Report

4 comments:

Abejame said...

Huh padunye review....buatkan aku nak layan WWE balik

Sheikh Mohd Fitri said...

Tp aku bengang la bro dgn the shield ni. CM PUNK tak pernah kene pukul pun ngan diorang. Mcw ada pakatan pulak.

Sheikh Mohd Fitri said...

Tp aku bengang la bro dgn the shield ni. CM PUNK tak pernah kene pukul pun ngan diorang. Mcw ada pakatan pulak.

Sandokhan said...

Abejame:
Baguslah kalau ko dah mula nak layan balik. Banyak benda best ko dah tertinggal sebenarnya.

Sheikh Mohd Fitri:
The Shield ni kalau pikir-pikir logik, mesti orang Paul Heyman jugak. Sbb diorang tak attack langsung CM Punk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...