Wednesday, January 23, 2013

Berlagak Hustler!

Pagi tadi gua ada dengar satu iklan kat radio Era pasal KWSP promoting their new online-system untuk kemudahan semua pencarum untuk check baki akaun EPF secara atas-talian. Nampak, gua sebut atas-talian instead of 'online'? Itu tandanya pilihanraya dah nak dekat, and I've chosen my side. OK, tak ada kena mengena.

Berbalik kepada iklan tu, berkisarkan tentang seorang makcik (gua rasa makcik) yang nak mintak time-off kat boss satu jam sebab nak pergi ke EPF untuk cetak penyata semasa. Si bos tu dengan konpidentnya jawab:

"Sekarang dah tak perlu kita semua nak ke pergi ke KWSP, kerana KWSP sekarang telah memperkenalkan sistem semakan online. Jadi, kita dah tak perlu membazir masa meredah kesesakan lalulintas semata-mata untuk menyemak baki semasa. Semuanya boleh dibuat secara online. Hebat kan?"

Dialog dia lebih kurang macam tu la. Gila apa gua nak memorize sebijik-sebijik apa boss dia kata. Dah jadi satu kerja pula.

Dan si makcik tu, tanpa ragu-ragunya terus menjadi girang dan memuji-muji sistem baru yang diperkenalkan ini. Tak check langsung susur galur pasal online-checking ni. Iklan tersebut habih kat situ saja. Gua rasa dalam 20 saat juga. Lu orang tahu sahajalah, iklan radio mana ada yang lama-lama, ye dak?


***

Tapi, seriusly kalau gua la ada kat sebelah makcik tu, gua akan pergi ke telinga dia pelan-pelan dan berbisik:

"Makcik, nak active akaun online makcik tu, kena ada e-pin. E-pin tu pulak hanya kaunter saja yang keluarkan....."

"Jadi macamana nak?"

"Makcik kena jugak la pergi ke KWSP"


P/S: Entri ni nampak sungguh holier-than-thou. Ahhh, gua peduli apa. Bukan ada orang nak baca pun.

2 comments:

sabasalbi said...

ha3.. consultant tuk iklan ni mesti x wat homework.

Sandokhan said...

Sabasalbi:
Itulah...saya pun pikir macam tu juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...