Tuesday, October 4, 2011

Nak Hencem Kena Bertempat Ke?



Gua memang perangai kampung. Got a problem with dat?


Gua nie kerja department IT. Kalo nak ikutkan dress-code tempat gua nie, gua tak diwajibkan pakai neck-tie sangat. Memadai la seluar slack tempah, kemeja Durban dan sepasang kasut hitam. Tu aje dah boleh keja IT dah. Kahkahkah! Kalo nak pakai pun boleh sebenarnya, takde hal pun. Tapi nampak sangatlah poyonya kalo kuli macam gua nak dressing macam geng-geng yang selalu bawak masuk sale. Gila apa, ye dop?

Namun, sebenarnya pada pandangan gua, neck-tie nie adalah salah accessories orang jantan yang superb kalo dipakai, lebih-lebih lagi kalo dipair bersama vest ramping dan cuff-link yang ada rantai sikit-sikit. Dia punya mantap memang lain macam, bai. OK, gua mengaku gua akan perasan hensem (bluwekk!!!) bila bertali leher. Gua juga mengaku takleh pakai vest, sebab pinggang gua macam buah pear. Boleh jer gua nak hantam sarung sebenarnya, tapi takut orang ramai jer la yang hilang selera makan kang. Tapi, yang gua nak tekankan sini, gua memang suka pakai neck-tie.

Hidup di sekolah berasrama penuh, memang kami diwajibkan pakai neck-tie. 5 tahun gua ikat benda nie kat tengkuk gua. Lepas habih sekolah, gua enrolled setahun matriks kat Langkawi. Pun kena pakai benda alah nie jugak. Cuma time gua buat degree jer gua terus tak pakai. Seingat gua, time universiti, sekali jer gua pakai necktie, tu pun time nak convo. Lepas pada tu, mana neck-tie gua melingkup pun gua dah tak amik kisah.

Bila dah masuk scene karier, gua ingat gua kena la pakai balik. Tapi, still tak required pun. Gua cuma akan dapat merasa ‘hensem’ bila time kena panggil interview. Ha, yang tu gua suka. Banker Permatang Pauh secara automatiknya akan menjadi gua punya Fashion Advisor. Baju brand apa yang nampak superb, corak macamana, kaler apa yang nak matching dengan neck-tie, semua dia consult. Pendek kata, dia punya knowledge tu agak sama parr dengan Tom Abang Saufy. Apa? Tak kenal sapa tu Tom? Lu orang dok negara mana nie…?

Pendek cerita, Isnin lepas, gua attended satu interview dekat area KL. Macam biasa, dressing gua sangat superb. Tali leher tak tinggal.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.

Namun, lepas balik dari tempat interview tersebut, gua ditegur oleh bini gua. Dia dengan selamba katak suruh gua bukak neck-tie yang tersemat kemas dileher ini. Mungkin dia malu dengan keadaan orang yang sangat ramai dan gua masih kelihatan hensem dikala habih opis-hour.

“Bukak…tak kira. Lu bukak jugak…” keluh Banker Permatang Pauh

Kenapa dia nie? Gua dah makin pelik. Walaupun gua menolak pada awalnya, tapi dia tetap berkeras menyuruh gua tanggalkan jugak neck-tie nie. Ahh…ini sudah lebih! Gua nekad gua hanya akan tanggal benda alah ini setibanya kami di rumah. Lain pada tu, gua takkan. Read my lips..”Takkan”. Nothing won’t change that fact. Lagipun, gua jarang bergaya, biarla sekali sekala gua nak hensem, ye dop?

“Kalo gua tanak bukak? Lu nak buat apa?”

“Kalo lu tanak bukak, gua malas nak jalan dengan lu. Lu jalan la sorang-sorang.”

“Eh, apsal plak? Biarla gua nak pakai. Lagipun sopan ape?” kali nie gua balas beserta alasan kukuh. Siap sentuh bab sopan sikit-sikit. Kalo dalam konteks Islam nie, gua memang tak salah. Harap-harap alasan ni dia tak boleh counter.

“Ye la, Sopan memang la sopan. Tapi….”

“Tapi apa?” Gua semakin musykil. Jenis-jenis suka cakap ayat tak habih nie memang boleh buat gua sakit jantung.


***


Bini gua terdiam. Pelan –pelan dia menarik nafas yang panjang. Bila emosi dia dah agak stabil sikit, dengan selamba dia menjawab (sambil facepalm).

“Kita kan kat pasar malam nie…Mana ada orang singgah pasar malam pakai necktie, banggg oiiii!”





Gulp!

Sepantas kilat gua bukak necktie ini dan terus sedekahkan kat sorang pakcik kurang upaya yang tengah main accordion.

Alasan ini terlalu konkrit…

Terlalu konkrit sampai gua takde modal nak counter.

#Tsskk...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...