Friday, January 7, 2011

Mood 'Ketat' IT Support ...#2

Jumaat, 4.30 petang.

"Kring..Kring!"

Extension gua bunyi lagi. Aduh! mesti berita tak baik nieh. Selalunya, kalo ex"tension" gua berdering dikala gua sedang hangat bercinta dengan StarCat Desktop Management, selalunya ia mesti berakhir dengan "tension". Itu perkara normal. Tapi, sebagai seorang hero yang tidak langsung mirip Clark Kent, gua jawab telefon tu dengan nada yang acuh-tak-acuh.

"Rumah Mayat Seberang Perai, boleh saya bantu?" gua dengan tone yang menganjing.

"Cis...buat lawak plak. Bro, gua nie. Gua ada masalah besar nak story kat lu. Nampak gaya kena tukar PC. Datang tempat gua kejap..puh-lezz?"

Lisa (bukan nama sebenar) tipon rupanya.

"Woooooooih? ko biau bonar? Lu jangan buat gila,Lisa? Takkan sampai nak kena tukar PC? Kronik nie,beb! Kita mana ada PC extra. Lu tunggu situ, gua pegi tempat lu." Jawab gua dengan nada yang risau.

Gua gelabah. POC Starcat gua terus tolak tepi. Ini masalah sungguh kronik. Bab-bab nak order PC baru nie bukan boleh buat main-main. Silap haribulan, ada jugak staff yang bawak komputer sendiri dari rumah kang, kalo opis takde PC extra. Mati gua menjawab dengan management pasnie.Argh!

Tanpa melengahkan masa, gua berlari pergi ke cubicle Lisa. Teringin sangat gua nak tau apa masalah dia nie. Setibanya gua di tempat minah tu, kelihatan Lisa sedang menampar-nampar skrin monitor di depan beliau. Bunyi 'Tuk! Tak! Tuk! Tak!' diselangi dengan beberapa perkataan mencarut bahasa Inggeris yang tak berapa cool nak didengar memenuhi ruang pejabat utama opis.

"Hah! Apa hal?"

"Ni ha...Skrin gua tetiba 'heng' nie. Semua benda 'freeze'. Mouse gua pun tak gerak nie. Apsal bro?" Tanya Lisa sambil mencebik sambil menghempas-hempas mousenya.

"Adoi...takkan virus lagi kot? Baru hari tu gua clean kat PC lu.Tu la, lu nie, orang suruh update antivirus, lu degil." Tanya gua dengan nada yang kasar.

"Antivirus nie macam pakai seluar Dockers. Lu beli mahal-mahal pun, tak guna kalo tak zip seluar. Tungau 'attack' jugak. Tau tak tungau tu apa?"

"Sama la macam antivirus. Install saja tak guna kalo tak guna kalau tak update, beb!..." Bebel gua pada Lisa. Segala perasaan tensen gua pasal mesin StarCat sedikit sebanyak ter'include' dalam leteran tersebut.

"Ala, I'm sorry la. Gua bebetul sibuk. Tak sempat nak buat semua tu. Abih, cemana nak buat nie?"

"Takpelah, lu dok tempat lu, try solve apa yang patut. In the mean time, gua pegi check dalam server room dulu. Kang dia (viruses) attack kat Exchange plak, kompem resign gua nanti!" Bentak gua dengan nada tak puas hati.

****

Gua amat tak suka hangout dalam bilik server. Macam keparat dia punya sejuk. Tapi, memandangkan si Lisa nie tengah ada masalah, dah jadik duty gua untuk tolong. Tapi, benda pertama yang gua pikir bila timbul isu virus nie, Microsoft Exchange Server. Exchange kalo kaput, kompem gua packing balik kampung tanam terong. Email adalah nyawa kompeni nowadays. Semua orang nak baca email. Sound tepek anak buah, guna email. Deal projek juta-juta pun guna email. Nak ajak main golf pun guna email. Cuma order nasik lemak jer gua mintak akak cleaner belikan. Ahhh, itu kategori lain!

Exchange OK. Quarantine server pun OK. Virus Chest still terkawal dan selamat berkampung disitu. Gua dah boleh menghela nafas lega. Sekali sekala hidung gua berair memandangkan suhu bilik tersebut tersangat lahanat. Mata gua melilau mencari dimana port network PC si Lisa nie. Kalo betul masalah virus, gua terpaksa unplugged network port dia dulu. Biar dia jadi kambing hitam, asalkan yang lain tak ter'infected'! Gila caring gua dengan diorang.Caring tak?

Tanpa gua sedar, dah hampir 20 minit gua 'bersilat' dalam bilik server tu. Semua cable gua check. Semua network connectivity gua periksa. Heran, apa masalah si Lisa nie? Server OK, Quarantine Chest, OK. Tapi PC dia 'freeze'. Ahh...penat ahh pikir camnie! Rasa nak tukar position jadi reception; korang agak-agak gua ada talent tak? Sementara itu, dua ketul aircond Acson di bilik server semakin rakus meniup udara-udara sejuk tanpa rasa belas kasihan, memaksa pundi kencing gua mengepam air-air kumuhan yang tidak berkenaan, keluar dari sistem. Ketika ini, gua dah tak tahan nak terkucil. Azab betul! Tapi, begitulah pengorbanan gua terhadap Lisa.

"Tok! Tok! Tok!" Pintu bilik server diketuk beberapa kali.

Gua bukak pintu sambil mengelap lelehan air hidung. Imej wajah Lisa muncul di depan gua. Tapi, kali nie muka dia dah tak berapa ketat macam tadi. Sebaliknya wajah gumbira beliau disajikan sebagai halwa mata gua yang tengah menggigil nie.

"Beb, PC gua dah OK dah." Jelas Lisa dengan hati girang.

"Uishh..cepatnya? Dasat jugak lu. Dapat jugak solve. Apa masalahnya?Virus dah clean habih ke?" Tanya gua dengan nada yang impress.

Tipu,tipu! Gua curious sebenarnya.

Sebab apa gua curious? Lisa nie, nak cucuk pendrive kat USB port pun kena bukak user manual, inikan plak nak menjalankan kerja 'scan-menyecan', lagi la dia kapit gua.

"Ish...takde larh...bukan virus..."

"Habih tu, kalau bukan virus, pasai apa plak?" Tanya gua terkebil-kebil menahan nafsu kencing.

*****

"Cable mouse gua tercabut tadi. Lepas gua cucuk balik, dah OK dah."



Cilakak!

3 comments:

mirza :) said...

hahahahahahaa..mangkuk gak org buta IT ni..mau sakit jantung nk melayan kerenah depa ni..

Afams Chan said...

Apsal bangang sangat kawan ko si Lisa tu? Rasa cam nak hempuk je. Takkan buta IT langsung? Kot ye nak panggil org IT, check la dulu..if pc hanged, try la reset balik, try guna kebod dulu, check usb port, kot2 ada yg longgar ke..dah la update antivirus pemalas, bukannya lama sangat pun nak update..

Ishh...tension aku baca, terserlah kebodohan Lisa tu..Nasib baik ko, kalo aku sure bukan takat leter, maki mencarut sekali..kalo dia mencarut omputeh, aku carut dlm BM.. Huh!~

farahsuradi said...

wei zahril sape itu lisa??...sengal bangat ni...adekah org yg sama???huh mencarut in BI??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...