Tuesday, February 22, 2011

Pengalaman Saya Membetulkan Tuil Tangki Simbah


Gua tak penah ada sijil MLVK. Bab-bab plumbing nie gua memang tak berani nak berlagak terer. Ada la dulu time muda-muda, belajar subjek KH. Even selalu jugak gua ‘tuang’ kelas, result PMR gua agak memberansangkan jugak.

Sabtu lepas gua buat-buat berani nak repairkan tuil tangki simbah rumah sewa gua yang patah akibat berkarat. On paper, memang nampak senang jer. Lagipun, kalo nak panggil plumber, satu hal plak nk kuar duit dua-tiga poloh hengget buat duit upah. Rugi tuh!

Gua ketua keluarga. Nak tanak....gua kene buat jugak.

Banker Permatang Pauh dari tadi tersenyum sinis mencabar kredibiliti gua. Baginya, kerja-kerja ‘dirty-technical’ camnie, baik serah kat pakar jer (plumbing). Jangan main-main dengan tangki simbah nie. Silap setting, rosak besi pelampong, terus toilet takleh nak flush. Mana nak ‘memerut’?

Ahh…gua nekad!

Gua cabut pegi kedai hardware, beli tuil baru. Balik umah, gua selongkar setor, cari toolbox. Dah cukup semua equipment, gua start keja dalam toilet.

***

Tung! Tang! Tung! Tang! (pergh..leceh gila)

Tung! Tang! Tung! Tang! (macam ada harapan)

Tung! Tang! Tung! Tang! (cuba test tengok, boleh tak?)

Tung! Tang! Tung! Tang! (arkk…? dah boleh?)


Seperti yang dijangka, kalo dah hero tu, hero jugak. Dengan bangganya gua ‘test’ tuil flush baru. Air flush berderau-derau memenuhi mangkuk jamban. Ahh..nikmatnya bila berjaya D.I.Y

Bila terdengar bunyi flush, Banker tersentak. Perlahan-lahan dia mengintai dari celah pintu tandas. Gua tau, jauh disudut hatinya, ada perasaan sedikit kagum dan malu dengan kebolehan suami beliau. Gua malas nak berlagak lelebih. Gua kontrol macho sambil meminta segelas air ribena sebagai upah ‘Dirty Jobs’ gua.

‘Pandai la lu setting tuil tu balik. Mana lu belajo?’ tanya Banker dengan nada yang serius.

***

‘Google...’ balas gua sambil tersenyum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...