Thursday, June 7, 2012

Macam Setan...


Serius gua tak paham.

Gua ada seorang kawan. Nama beliau Norman (bukan nama sebenar). Mamat nie gua kenal 5 tahun dulu masa gua mula-mula kerja di KL. Dia nie kerja di kampeni Oil & Gas jugak, tapi bukanlah dalam bidang IT or whatsoever. (and of course bukan satu tempat kerja dengan gua). Kerjanya lebih kepada benda-benda teknikal yang melibatkan kapal. Memang dasat la mamat nie. Naik turun negara orang memang dah selalu sangat dia rasa. Outstation sana-sini. Travel ikut suka hati dia saja lah. Dan gua yakin, bila gua describe secara asasnya pasal jobscope dia, lu orang dah boleh agak dia punya monthly income dia berapa. Cakap banyak tak guna, Gua yang tahu nie pun memeleh air liur, bak hangggg….

Sungguh pun begitu, gua tak ada langsung nak meletakkan jurang perbezaan income sebagai alasan untuk gua berkawan. Jujurnya, gua berkawan dengan semua orang. Tak kisah la kalau dia suka sangat nak show-off dengan benda-benda yang dia ada ka, dia kaki tibai perempuan ka, kaki minum ka, etc. Gua rasa gua bersikap dah habih professional la dalam memilih member. After all, gua rasa gua tak adalah perfect sangat kot, sampai gua nak kena sort-sort dengan sapa gua nak berkawan.

(panjang pula gua cerita pasal kawan nie…back to Norman story)

Nak dijadikan cerita, satu hari brader nie ajak gua minum time lunch. Memandangkan gua dah lama tak jumpa dia (almost 7 bulan sebab dia pergi belayar kat Oslo, Norway), gua rasa tak salah kalau gua spent masa sekejap nak berborok dengan member lama. Dah nama pun member, ye dop? Tempat biasa gua lepak minum nie, memang tak ada port lain dah….gerenti Restoran Harmain punya la. Mana lagi mamak yang boleh gua bertepuk tampar kat sini selain Harmain. I fuckin’ love this mamak restaurant, personally.

Norman sampai di mamak Harmain tepat jam 1 tengahari. Memang crowded la mamak during lunch-time. Apa lu orang expect? Jangan kata nak tumpang passing-by, nak pilih meja makan pun jenuh nak beratur. Tapi, nasib kitorang baik hari tu. Terus saja dapat tempat kosong. So, apa lagi? Start la kitorang berborok hal-hal lama.

Pung! Pang! Pung! Pang!

Punya la rancak kami berborak. Err, tak manis pula kalau gua menipu. Sebenarnya, yang lebih kencang bersembang tentulah si Norman nie. Ya lorrr…orang baru balik dari Norway. Habih semua pelusuk district kat Norway dan negara-negara yang kapal dia stop-by dia cerita. Dan tidak lupa juga (ini perkara yang MUST), elaun yang dia dapat sehari pergi belayar, TIDAK TERMASUK gaji basic yang dia dapat. Haram jadah juga mamat nie. What a lucky sonnava bitch! Memang banyak syial. Walaupun dia tak bagi exact figure, kalau gua calculate diam-diam, busuk-busuk pun, kalau cecah darat lepas berbulan-bulan di laut, mesti cecah over RM27K!

Gila, kan? Faking!

Tapi, gua tak kisah la. Itu rezeki dia. Mungkin Allah dah tetapkan nasib dia baik berbanding gua. Gua tak kata gua tak bernasib baik, tapi sapa tak nak bergaji besar, ye dop? Kalau lu orang Tanya Indon-indon cleaner bangunan tempat korang pun, gerenti diorang pun teringin nak ada income gempak!

Tapi, tu lah…

Manusia bila dah ada kelebihan, peelnya pun dah start merepek-repek.

Norman nie, dia sebenarnya takdelah mengikuti teknologi sangat. Personally, gua sebenarnya dapat tangkap dari awal-awal lagi tujuan dia ajak gua lepak. Bukan nak lepak pun sebenarnya. Tapi, sebab nak suruh gua cerita pasal-pasal gadjet-gadjet (betul ker gua eja gadget tu?) yang latest on the market, yang ohsem! di mata pencari-pencari rezeki di sekitar KL. Memandangkan gua nie jenis suka mengikuti dan membaca pasal gadget, smartphones…tablet, dia assume gua tahu benda apa yang sesuai untuk dia pakai, dan boleh bagi personal consultation. Buktinya, Norman minta gua suggestkan satu smartphone yang sesuai untuk dia beli, sebagai hadiah kepada isteri beliau.

Untuk pengetahuan semua, isteri Norman adalah seorang surirumah yang dah lama resign dari kampeninya sejak dia melahirkan baby pertama pasangan tersebut. Disebabkan kos nak menghantar baby ke nursery sekarang amatlah mahal, Norman menyuruh isterinya berhenti saja dari kerja, dan terus duduk di rumah menjaga anak dan menguruskan hal ehwal rumahtangga. Amacam, awesome kan? Kalau la gua bernasib baik macam Norman, takdenyer gua nak suruh Banker Permatang Pauh kerja teruk-teruk makan gaji. Dok  rumah saja, goyang kaki atau start bisnes sendiri.

Jadi, lumrah seorang isteri yang bosan di rumah, beliau (isteri Norman) ada la mintak Norman belikan satu smartphone, supaya dia boleh layan fesbuk bahupun tuitter ketika sedang memasak gulai. Maksud gua, teknologi yang lebih kepada mobiliti. Menurut apa yang Norman cerita, isterinya sangat berkenan dengan Samsung. Yalah, sekarang Samsung Galaxy S3 dah makin mantap di market. Dah la menggunakan ICS4, skrin 4.8 yang super besar, battery super god-like dan lebih ringan dari iphone 4 gua yang dah makin cikai mak lampir nie.

So, bini dia mintak la dia belikan satu…

***

“So, kau rasa, Samsung S3 nie sesuai ker nak bagi hadiah kat bini aku ni?” Tanya Norman sambil menghirup lebihan kopi O nya.

“Eh, OK sangat bro. Gila kau, best woo…ICS 4, front camera boleh rakam video HD. Ringan. Skrin besar…memang sesuai sangat.” Balas gua seyakin-yakinnya.

“Entah la…aku rasa macam membazir. Sebab bini aku nie hanya tahu pakai fesbuk. Tuitter dia tak main pun…”

“Alah Man…beli saja la. Untuk bini kau jugak.” gua cuba convince Norman agar tidak menarik balik segala briefing Samsung S3 yang penat gua explain pung!pang!pung!pang! sebentar tadi.

“Tengoklah Ril…”

“Sebenarnya, apa yang kau nak ni? Kau nak belikan Yati satu smartphone,kan? Kalau kau nak yang trendy, memang tulah yang aku suggestkan. Sesuai sangat, bro...”

“Tengoklah macamana. Nanti aku pikirkan…”

Norman dah mula kasik satu facial expression yang tidak meyakinkan. Gua pulak mula nak 'snap'!

“Sebenarnya, berapa ribu kau bajet untuk phone bini kau ni, Man? Boleh ko bagitau aku? Senang aku suggest model lain pula…” Tanya gua sedikit frust.

“Erm…bini aku tak boleh bagi mahal-mahal. Aku bajet dalam RM400 saja.” Balas Norman sambil tersenyum kelat.

"........."

(Kelat senyum Norman tu sampaikan gua terasa nak bagi penampar buang sedas dua.)


***


Gua terdiam. Dalam hati gua mula nak sumpah seranah dan mencarut-carut. Apa la bangang sangat mamat nie. Gaji cecah sampai 5 angka tiap-tiap bulan, tak termasuk lagi elaun berlayar lagi. Nak bagi satu smartphone yang awesome takat RM2400 kat bini sendiri pun kemut bukan main.

Bini sendiri kot?

Perempuan tu susah payah jaga anak lu, 3-4 bulan kena tinggal duduk di rumah tak tersentuh nafkah batin, tergamak lu nak hadiahkan satu phone yang berharga RM400 saja?

Kemut…

Tahap setan punya kemut…

Membazir air liur gua saja bagi free consultation. 

Gua harap lu tenggelam kat Laut China Selatan next time lu pergi outstation.


5 comments:

Anonymous said...

Aku agree... Bia die tenggelam dowh... Gile babi kedekut...

Sandokhan said...

Anon @ Ona:
Heh..aku dah cerita kat ko perkara sebenar dah. Harap ko tak pecah lobang...kahkahkah!

ParkAir said...

kupik gila! 27k tak luak kalau beli s3.. aku tumpang gembira kalau member bergaji besar, cuma kalau dah start show-off kat fb, tu yang start rasa loya tu.

Anonymous said...

Aril , aku nk tau lg details... Senin lunch together...hahhhhha

Sandokhan said...

ParkAir:
Jangan kata kat FB bro...kat twitter nie pun ramai so-called 'tech-geek' yang suka menunjuk-nunjuk. Tapi, tu la..memang perangai manusia macam tu...kedekut tu satu hal..berkira dengan bini sendiri pun satu hal jugak...*pening*

Anon @ Ona:
Semua rahsia telah gua cerita...tugas gua selesai...kehkehkeh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...