Wednesday, June 27, 2012

Pengalaman Saya Menziarahi Kedai Rakyat 1Malaysia

(Disclaimer: Entri ini tidak ditaja oleh mana-mana badan kerajaan…)

Pung! Pang! Pung! Pang!



Sana sini kecoh mengenai kewujudan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) yang dikatakan muncul untuk membantu rakyat di Bolehland dalam usaha mengurangi beban kenaikan harga barang yang dialami semua orang. Apa yang gua dengar, ada yang kata barang-barang di kedai ini memang murah, dan sesuai dengan keadaan ekonomi kita yang tak berapa nak ekselen ni. Ada juga yang kata sebaliknya. Jadi sebagai seorang rakyat Bolehland yang prihatin, gua rasa terpanggil untuk melihat dan merasai suasana yang ada di KR1M tersebut. Amacam? Prihatin kan? Ya, gua tahu gua ada gaya-gaya seorang YB.

Untuk makluman semua, KR1M nie tak adalah ‘tumbuh’ di kesemua pelusuk daerah anda. Jika diambil contoh tempat gua  iaitu di Gombak, KR1M paling dekat pun hanyalah di kawasan Wangsa Maju.  Sebenarnya, gua sendiri tak pasti di Gombak ada outlet ke tak, sebabnya gua sendiri belum betul-betul khatam di kawasan pemastautinan baru gua ni. Jadinya, malam itu tatkala selepas selesai melakukan beberapa urusan penting di Wangsa Walk Mall, gua dan Banker Permatang Pauh mengambil keputusan untuk mencemar duli dan menyinggah di KR1M yang letaknya betul-betul tepi jalan, dekat dengan….err, dekat dengan Wangsa Majulah!

Impresi pertama kami setelah menjejakkan kami ke dalam outlet tersebut, apa yang boleh gua katakan hanyalah ‘just nice’. Nak kata ‘Sempoiii’ pun tidak, apatah lagi nak buat reaksi mencebik pun tidak. Susun atur barangan di dalamnya agak kemas dan jika sekali imbas, kebarangkalian untuk anda memikirkan yang anda tengah berada di kedai buat tekstil di gedung kain mungkin tinggi. Iyalah, view semua putih-putih sahaja.

Kenapa putih?

Boleh dikatakan hamper 80% barang-barang dapur di KR1M tersebut disaluti dengan label 1M. Untuk yang tidak tahu, label 1Malaysia secara rasminya berwarna putih. Segala tepung, gula, Sardin dalam Tin, malahan barang-barang cucian sintetik juga dibalut dengan label 1M. Simple dan nampak bersih kata orang. Simple, ringkas. Pimple, jerawat. Boleh beza,kan? OK, tak lawak!

Gua dan Banker mengambil peluang untuk melakukan tawaf di setiap sudut dan pelosok kedai tersebut. Bermula dari rak-rak beras, hinggalah membawa kepada bahagian Tuala Wanita. Jangan terkejut jika gua katakan Tuala Wanita juga ada dari jenama 1Malaysia. Peh, padu! Ini macam Libresse, Kotex dan Laurier payah mau cari makanlah wahai Dear Leader. Kuikuikui! Seperti yang gua bagitau tadi, bukanlah semua benda kat dalam outlet ni 1Malaysia punya barang. Mereka juga masih memasarkan barangan dari produk lain. Ambil contoh detergen, KR1M masih lagi memasarkan jenama Dynamo or Breeze Color. Cuma lokasi dan had letak produk lain agak dianak-tirikan sedikit, dari sudut isolasi. Jika difikirkan balik, mestilah kena isolasi.  Kalau nak duduk sebaris dengan jenama 1M, baik lu orang pergi Carrefour, Giant atau mana-mana Hypermarket berjenama yang gah di Malaysia, ye dop?

Sebut pasal harga, apa yang boleh gua simpulkan disini, memang murah. Paling senang macam inilah, jika lu orang pergi Tesco, nak beli Nescafe 3-in-1 Mild, lu orang pasti akan perasan mesti ada produk-produk dari Tesco sendiri yang dinamakan Tesco Choice. Kalau lu orang pergi Jusco, mesti ada Jusco Selection. Even Econsave sendiri ada brand Econsave Choice. Rata-rata yang ada nama ‘selection/choice’ ni, harganya lebih murah dari produk yang biasa anda beli. Gua pernah try Nescafe 3-in-1 yang Tesco Choice punya, and hmmmm…..feel dia not bad! Rasa boleh tahan, and yet murah sedikit berbanding jenama Nescafe itu sendiri. So, konsep dia sama saja dengan KR1M. Boleh pikir, kan?

Tapi, apa yang best, gua suka pergi dekat dia (KR1M) punya frozen section. Walaupun section tersebut hanyalah beberapa petis ais 2 pintu yang dicantumkan kemas-kemas, tapi rata-rata produk di dalamnya taklah mengecewakan. Karipap Frozen, Cucur Badak Frozen hatta beberapa kuih-muih tradisional yang jenis-jenis frozen lu orang boleh dapat di KR1M. Kalau cerita bab daging burger, dengan harga 6 keping burger daging berjenama ‘Romli’ yang lu orang beli di kedai-kedai runcit tu, lu orang boleh dapat 10 keping di KR1M. Murah,kan? Sosej, Nugget? Sosej berjenama 1M lu orang boleh dapat bawah RM3. Kira orait la kan?

So, Banker Permatang Pauh bercadang untuk mencuba beberapa produk untuk dituitpic kepada follower-follower beliau. Gambar di bawah ni adalah beberapa barang yang kami beli sebagai tanda kenangan kami di kedai tersebut. Eceh, kenangan la sangat. Bunyi macam takmau pergi dah. Kehkehkeh!

So, lu orang agak-agak, berapa total harga barangan di bawah ni?


RM 10.80!

OHH EMM JIII!




4 comments:

Abejame said...

Terima Kasih PM Najib 1Malaysia

Sandokhan said...

Abejame:
Dia memang PM yang prihatin...

ParkAir said...

Dem. Aku congak2 rm15, rupaya 10 lbh je..

daimpressive said...

bege ramly 70g lagi beshh... kih kih kih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...