Monday, June 25, 2012

Misteri Kehilangan Kudin


Kisah ini berlaku pada hari Jumaat lepas, tatkala kesemua hero-hero muslim seperti gua menuju ke Masjid Tabung Haji untuk bersolat Jumaat. Seperti di entri-entri Solat Jumaat yang lepas, kali ini method perjalanan gua kesana main maintain sama, iaitu berjalan kaki. Kerana, pesan orang tua-tua, setiap langkah kita ke Mesjid untuk menunaikan Solat Jumaat, besar fadhilatnya. Apa? Fadhilat pun tak tahu? Lu orang tak pergi sekolah KAFA petang-petang ke dulu?

Dalam perjalanan tersebut, tika gua melewati Ampang Park, gua terserempak dengan Kudin, member gua yang bekerja di Bank of China, dekat bersebelahan dengan blok tempat kerja gua. Dengan sehelai sejadah yang terselimpang di bahu kiri, gua syak Kudin juga meniru niat gua untuk menunaikan Solat. Mungkin talian hayat yang sering diwat-warkan oleh Kudin sudah habih validnya. Itu pasal minggu ini gua nampak batang hidung dia menyorot langkah-langkah lesu ke rumah Allah.


“PAP!” Gua menepuk bahu Kudin. Terkejut beliau lantas rokok Winston yang baru dicucuh di bibir terlepas jatuh ke tanah.

“Cilaka betul kau ni, Ril. Lenkali bagilah salam dulu!” bentak beliau bengkek, terus mengutip rokoknya yang tergolek di atas jalan.

“Hehehe..rilek ahh bro! Kau ambik lagi rokok tu? Kotor tu bhaii..berkudis bibir ko nanti” pesan gua style abang-abang.

“Alarh..takpe, 5 second rule…kuman tak sempat panjat lagi, ril! ” balas Kudin tersengih.


Gua dan Kudin sama-sama berjalan menuruni Stesen LRT Ampang Park. Dalam perjalanan kami, Kudin tak habis-habis berborak mengenai Samsung Galaxy SIII nya baru dibeli 2 hari lepas. Maklumlah, orang kerja Bank. Sekali dapat bonus, apalah barang 1-2 bulan. Tempat kerja Kudin menetapkan yang kesemua staffnya yang cemerlang ketika tahun lepas, 4 bulan bonus sudah pasti dalam tangan. Jika KPi lebih dasat dari biasa, mungkin ada lagi ekstra 1 bulan. Bayangkan betapa gembiranya Kudin ketika itu kerana timing bonusnya ngam-ngam dengan tarikh pelancaran Telefon Pintar Samsung Galaxy SIII di Malaysia. Gua hanya mengiyakan segala features yang digebang Kudin. Nak didebat rasa malas. Lagipun seperti kata PM, Debat Bukan Budaya Kita. So, gua biarkan sahajalah Kudin dengan sembang kencangnya.

Setelah 10 minit mendengar ‘ceramah teknologi’, kami akhirnya sampai di perkarangan Masjid Tabung Haji. Ramai juga hadirat yang hadir. Cuaca ketika itu pun boleh tahan panasnya. Bahang matahari memang lain macam, hari itu. Cepat-cepat gua mengajak Kudin pergi ke pili air untuk mengambil wudhuk. Cepat setel wudhuk, cepatlah gua dapat cari saf-saf yang berbumbung.

Jemaah sangat ramai, jadinya jika hendak mengambil air sembahyang, terpaksalah gua beratur. Kudin beratur di belakang gua. Tiada apa yang dapat gua sembangkan dengan Kudin ketika ini, kerana beliau amat sibuk bermain dengan telefonnya semata-mata untuk ‘check-in’ di Masjid Tabung Haji. Kudin, Kudin…lu masih hijau lagi dalam berFourSquare ini.

Brader di depan gua yang sedang berwudhuk, sudah sampai part nak membasuh kaki. Jadinya, cepat-cepatlah gua sentengkan seluar dan menyimpan jam tangan di dalam kocek. Bila brader tersebut beredar dari kepala paip, gua terus meluru dan terus mengambil wudhuk. Setelah selesai, gua menoleh ke belakang untuk member ruang kepada turn Kudin pula.

Namun………….

Kudin yang sepatutnya berada di belakang gua hilang dari pandangan.  Yang berdiri tegap dibelakang gua hanyalah seorang brader Liverpool yang memperagakan jersi Warrior yang dari jauh pun gua boleh tahu, Golok Mari. Hairan? Mana perginya mamat ini? Tadi beriya-iya nak bersolat Jumaat. Pada hemat gua, mungkin dia pergi ke tandas..mungkin? Dan mungkin dia pergi menuju ke kepala paip yang lain, yang kosong. Ahhh..biarlah. Kuthbah Jumaat dah masuk Kuthbah ke-2. Jika gua lambat cari saf berbumbung, mungkin gua sembahyang di bawah cahaya matahari lagi minggu ini.


*15 minit berlalu*


Alhamdulillah. Selesai sudah sesi Solat Jumaat minggu tersebut. Gua boleh balik ofis dengan senang hati. Ketika menyarungkan selipar Tat Sing dalam ribuan jemaah yang berpusu-pusu mendapatkan terompah mereka, fikiran gua melayang teringatkan Kudin yang lesap begitu sahaja. Apa kena pula mamat ni? Sakitkah? Sebenarnya, hati gua sedikit berang pun ada. Sampai hati mamat tu tinggalkan gua balik sorang-sorang. Padahal tadi masa berjalan, beliau berapi-rapi nak payung gua Nasik Kandar Pelita. Ini mesti kes tertinggal wallet dalam ofis lah ni. Kalaupun begitu, gua taklah kejam sampai nak paksa beliau belanja juga. Kalau tak boleh minggu ini, minggu lepas pun boleh. Tuntut tetap tuntut!

Sedang fikiran gua melayang-layang bengangkan si Kudin, tiba-tiba telefon gua berbunyi. Perlahan gua seluk ke dalam poket Jeans kiri gua untuk menjawab panggilan tersebut.


“Err..Kudin?” getus gua dalam hati. Apahal pula mamat ni telefon gua?


“Yer bro…apahal? Mana lu lesap ni bhaii?” jawab gua pantas tanpa ‘Helo-Helo’. Hati gua panas.

“Hehehe…bro. Sori la, gua balik opis tadi. Ada masalah sikit…” balas Kudin.

“Ya Rabbi! Jalan punya la jauh, dah sampai Masjid, lu boleh balik pulak? Apahal bro?” gua membuat percubaan mengorek rahsia Kudin. Nak juga gua tahu apahal dia boleh lesap tiba-tiba.

“Err…segan arr gua nak cerita, bhaii..” balas Kudin terkekeh-kekeh.

“Lahh..pasal Nasik Kandar tu, kalau lu tertinggal wallet, pakai duit gua la dulu. Lu ingat gua kedekut sangat ke?”

“Bukan pasal wallet la bro. Wallet aku ada ni ha..tersemat elok belakang bontot”

“Habih tu?”


Kudin terdiam seketika. Gua steady menanti penjelasan Kudin dengan penuh thrill. Orang ramai yang lalu lalang di bahu jalan tepi Ampang Park tidak lagi gua hiraukan. Malah ada juga yang sempat gua siku, kerana terlalu lenggang sangat sampai menyusahkan orang lain yang hendak cepat balik ke opis. Tapi, kalau kes gua, gua nak balik cepat ke opis sebab nak pekena nasik di kedai mamak bawah tu.


“Err…”

“Apahal, Din?”

“Aku…” jawab Kudin tersekat-sekat. 




***



Setel sepinggan Nasik Kandar. Gua naik ke opis.

Bila sampai di opis, gua terus on twitter. Kebetulan geng-geng TwitterJaya sedang bermain Hashtag #BadLuckMalay.  Seronok juga layan hashtag ni, macam-macam ragam orang cuba sedaya upaya untuk menjadi kelakar dalam usaha memancing ribuan RT dari follower. Tiba-tiba, gua teringatkan kes Kudin tadi. Terus gua guna hashtag tersebut sebagai header dan…………POST!



Tak sangka ramai pula yang RT.


Kehkehkeh! Nasib kau la Kudin…

2 comments:

Afams Chan said...

Kah kah kah! Kudin oo Kudin. Kah kah kah

Sandokhan said...

Based on a true story, kehkehkeh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...