Monday, February 18, 2008

Adeh...Malas ahh...



"Aduh.........malas giler gua hari ni.Esok jek la gua buat"
"Hari ni gua buat banyak ni dah la. Sambung lain kali pulak".
"Susahnya benda ni...esok la gua setelkan...."

dan macam-macam lagi lah ayat-ayat yang sekufu dengannya. Sikap bertangguh ni ada dalam diri hampir setiap orang. Cuma orang yang terer merancang masa jek dapat hindarkan diri dari penyakit ni.

Bertangguh ni amat bahaya sebenarnya (cheewah..macam popesser tuh!). Lepas sehari, sehari lagi..."ahh!rilek ahh...esok masih ada..."sesuatu perkara yang kita nak buat tu ditangguhkan, kemudian dalam sedar tak sedar, dah terlalu lama benda tu ditangguhkan.
Kalau setakat tangguh saja takpe lagi. Kalau sampai terus tak buat macam mana?

Ambil satu contoh, solat isyak. Orang kita biasanya makan dalam pukul 8.30 ~ 9.00 malam. Lepas makan, perut kenyang pulak. Lepas tu,bukak TV plak..sekali citer best daa~.

"aa...layan tv jap la..lepas ni la semayang isyak.lagipun isya' panjang...kul 5 pagi leh semayang isya' lagi....hahaha"


Dah asyik tengok TV, last-last, mengantuk.mood time tu mmg dh nk "selam" jer arrr...


"huarghhh..mengantuk la pulokk..tidur kejap ahh..xpa,gua set alarm henset..kang bleh bangun kul 3..bleh buat semayang Hajat terus..(peh..ayat!haha..)"


Tangguh lagik tuh!.. Kalau boleh bangun,kira orait la...Nie kalau terlajak plak,bangun-bangun dah subuh, cemana?Isya' kemana...semayang Hajat kemana...hahaha...hampeh..poyorono jer!
Korang musti ada pengalaman cenggini,kn??

Itu part solat. Kalau part kerja pon, gua rasa sama jerr. Kalo Bos gua kasi kerja yang gua rasa mmg kacang giler and gua yakin gua bleh buat,

"Ala, kejap lagi la buat...nampak cam senang jer..kang kalo setel awal-awal..susah pulak gua nk cover line buat-buat sibuk nanti..."


lepas tu, dapat task lain..dapat assignment kerja..dapat lagi..hah!..baru la gua nk menggelabah..kalau kerja yang awal-awal tadi tak setel, camno nak buat task baru?

Banyak lagi contoh-contoh yang boleh korang discover sendirik!Bertangguh nie,mmg xdak pekdah langsung...buang karan lagik ada la...Kalau boleh diselesaikan sesuatu perkara tu, cepat-cepatlah selesaikan. Nanti boleh buat benda lain pulak.Marilah kita sama-sama muhasabah diri..apapun,"korang pikir la sendiri" (Nabil : Raja Lawak 2008)


"Tak pe la...esok-esok la gua berubah"..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...